Zápisky z OZ 2.9.2025

Také iné zasadnutie
Toto zasadnutie obecného zastupiteľstva bolo naozaj iné ako býva zvyčajne. Nielen preto, že na tomto zasadnutí sa zúčastnilo podstatne viac občanov. Nielen preto, že prišiel aj bývalý starosta.
Hlavne preto, že leitmotívom bolo, čo všetko je v našej samospráve v neporiadku. A tiež, kto za to môže.
Toto je tretí článok, ktorý som o tomto zasadnutí napísala, a niekoľko ďalších ešte bude nasledovať. Lebo keď je niečoho moc, tak je toho príliš.
V prvom článku o tomto zasadnutí je zverejnená pozvánka s programom a tiež podklady k jednotlivým bodom.
V druhom článku je opísané, ako dopadlo odvolávanie redakčnej rady Záhorského hlásnika.
V tomto článku bude reč o chybách a nedostatkoch v našej samospráve, ktoré odzneli na tomto zasadnutí. (Pri jednotlivých bodoch uvádzam časy, kedy je daná vec vo videozázname.)
Na tomto zasadnutí odznelo aj viacero sťažností, že sa stále poukazuje len na chyby.
Problém je v tom, že chváliť nie je za čo. Náš obecný úrad nezvláda včas a bez pochybení ani bežnú agendu. Mlčať o tom znamená prispievať k neriešeniu. Dotýka sa nás to všetkých, všetci doplácame na to, že úrad nepracuje tak, ako pracovať má. Vidíme to všade okolo seba - v tom, ako vyzerá náš verejný priestor; v tom, aký je stav obecných budov a tiež financií; v tom, ako nemáme k dispozícii služby, ktoré sú inde samozrejmosťou; a tiež v tom, ako sa za zdroj všetkých problémov stále označujú "prišelci". (Viac v ďalšom článku.)
Pre tých, ktorí nemajú čas pozerať alebo čítať dlhý text, ultrakrátke zhrnutie od predsedníčky miestneho klubu ZOMOS Zdenky Meňhartovej.
FB Záhorská Ves - miestny klub Zomos 11.9.2025 8,04 hod.

Teraz podrobnejšie k viacerým bodom programu.
Bod 5. Správy komisií
Správu komisie pre verejný záujem (v zázname od 8:31) prečítal jej predseda Igor Meňhart.
Správy z komisií majú byť priložené ako príloha k zápisnici (ako je to stanovené v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva). Zároveň je na webe obce na tieto správy extra kolónka.


(Ak to niekoho zaujíma, tak Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára Pavla Danihela za rok 2024 bolo zverejnené 25.8. a je TU.)
Správu komisie pre životné prostredie a odpadové hospodárstvo prečítal jej predseda Igor Meňhart (v zázname od 10:35).
Odporúčam si to prečítať (alebo si to vypočuť), sú tam dôležité veci.
(Upozorňujem obzvlášť bod 10. a) ; pod správu pridávam obrázok z Oznamov starostu pred súčasným sídlom OcÚ, kde je tam uvedené, že od Envirofondu sme na zberný dvor dostali finančný príspevok vo výške 386 042,25 € - pozn. AM)





Odporúčam si tiež vypočuť správu stavebnej komisie, ktorú prečítal jej predseda Richard Pavlík (v zázname od 19,30), v súvislosti s neskôr preberanými bodmi.
Správu sociálnej, bytovej a školskej komisie prečítala Zdenka Meňhartová (v zázname od 21:12), tiež odporúčam prečítať (alebo si vypočuť).
Správa o činnosti Sociálnej, bytovej a školskej komisie
Súhrnná správa za rok 2025 – predsedníčka komisie sa v tomto roku dva razy spolu so starostom obce zúčastnila prípadových konferencií, raz na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny a druhý raz v CDR Holíč, kde bola prítomná aj členka komisie, pani Miškerníková. Obe konferencie trvali niekoľko hodín a predsedníčka si brala kvôli nim dva dni dovolenky zo svojho riadneho zamestnania. Tretia prípadová konferencia sa konala v podvečerných hodinách na pôde obecného úradu Záhorská Ves a boli na ňu prizvaní i všetci poslanci OZ Záhorská Ves a pracovníčky úradu, ktorých sa týkali dané témy. Podklady a prezentáciu na toto stretnutie predsedníčka komisie chystal a niekoľko dní a napokon sa musela hanbiť pred zamestnankyňami CDR Holíč aj UPSVAR Malacky, za výroky poslanca Danihela Erika, rovnako člena komisie, ktorý sa vyjadril, že nevidí dôvod, aby pomáhal obyvateľom obce, jemu tiež nikto nepomohol. Predsedníčka spochybňuje spôsobilosť poslanca Danihela vykonávať prácu člena sociálnej komisie pri takomto nastavení.
V auguste komisia schvaľovala formou per rollam príspevok v hmotnej a náhlej núdzi obyvateľke, ktorá bola prijatá do zariadenia sociálnych služieb. Erik Danihel na hlasovanie vôbec nereagoval. Predsedníčka komisie sa ohradila voči pomalému prideľovaniu pošty z obecného úradu, a až po hlasovaní sa dozvedela od starostu obce podrobnosti, ktoré jej z úradu mali byť doručené hneď spolu so žiadosťou. Na protest predsedníčky, že úrad je predsa povinný zasielať to, jej starosta odporučil, aby si to so zamestnankyňou vybavila sama.
Predsedníčka komisie opakovane pripomínala starostovi obce, že základná škola porušuje pravidlá rady školy, starosta nijako nezasiahol, nepostaral sa o nápravu. Z a poslancov je v Rade školy Erik Danihel, ktorý nikdy za celé obdobie neinformoval komisiu o akomkoľvek dianí na škole, a to ani o veciach týkajúcich sa technických problémov s budovou, a už vôbec nie o vzdelávacích plánoch, či čomkoľvek, čo by sa týkalo školy. Rovnako prípad sťažnosti, ktorý sa dlho riešil na zastupiteľstvách, napokon "riešila "miesto starostu pani Markuljak a to veľmi nevhodným a nešťastným spôsobom.
Komisii neboli schválené žiadne peniaze do rozpočtu na rok 2025, okrem obligátnej tisícky na hmotnú pomoc, takže komisia nemá motiváciu prichádzať s akoukoľvek aktivitou pre zlepšenie života obyvateľov v obci, keďže nie sú financie a navyše aj zapájanie sa do projektov je so súčasným starostom veľmi problematické, čo si vysvetlíme v bode projekty.
V Záhorskej Vsi, 1.9.2025
Zapísala: Bc. Zdenka Meňhartová
Správa finančnej komisie od jeho predsedu Viktora Klika nebola, v zázname od 23:58 hovorí, že finančná komisia nezasadala.
Bod č. 6 Rozpočtové opatrenie č. 2/2025 začína v zázname od 27:00.
Opatrenie prečítal Viktor Klik. Obecná ekonómka sa diskusie k tomuto bodu nezúčastnila, hoci poslanci žiadali, aby bola prítomná.
O 29:00 hovorí Igor Meňhart - podklady poslanci dostali vo štvrtok o 15,30 pred predĺženým víkendom. Zase neskoro, finančná komisia k tomu nezasadala, takže si to preberieme teraz bod po bode.
V príjmovej časti - odkiaľ vieme, že vyberieme na nedoplatkoch za komunálny odpad 9 000 €, keď sme doteraz (od začiatku roka) vybrali 1 500 €?
*
Prečo v príjmovej časti nie je 2 000 € z dotácie od EPH? Vo výdavkoch sú. (Majú byť aj v príjmoch, aj vo výdavkoch - pozn. AM)
(Z publika zaznie - to je kocúrkovo!)
*
Vo výdavkovej časti je uvedený výdavok 996 € za ošetrenie (zrazenej - pozn. AM) mačky, ktoré podľa dôvodovej správy nedopatrením doteraz nebolo zahrnuté vo výdavkoch obce.
Výdavok bol v marci, máme september.
(Kontrola výdavkov sa má robiť každý mesiac. Navyše bol skutočný výdavok o 108,50 € nižší, ako je uvedené v rozpočtovom opatrení - pozn. AM)

(O povinnosti obce riešiť zranené túlavé zvieratá bude časom samostatný článok.)
*
Poplatky banke - v apríli sa upozorňovalo, že budú poplatky, doteraz to neriešila finančná komisia, nevieme, koľko to je, ako často sa to platí.
*
Prečo ideme pridávať peniaze na výsadbu, keď sa obec nevie postarať ani o tú, ktorú máme?
*
Daň z príjmu kompa je v rozpočte vo výške 60 000 €, nie 58 000 €, ako je uvedené v rozpočtovom opatrení.
*
(Od 35:00) 10 000 € navýšenie na všeobecné služby - dôvod platby za služby firme Insuccor.
V rozpočte máme položku Projekty, prečo sa to platí z inej rozpočtovej položky? Firme sme zaplatili za projekty, ale dotácie sme nedostali.
(Okrem toho nesedia platby firme Insuccor podľa uzavretých zmlúv. Viac v ďalšom článku - pozn. AM)
*
V rozpočte sú položky na pohonné hmoty stroje, traktor zbernú dvor, údržba atď,, nevieme, koľko sa vyčerpalo, ale máme pridať.
Zase sa má schvaľovať niečo spätne s tým, že podklady dostane zastupiteľstvo dodatočne - to už je ešte vyšší level.
*
Rozpočtové opatrenie nebolo schválené a bude sa riešiť na zasadnutí finančnej komisie, ktoré bude v pondelok 15.9.

Bod č. 7 schvaľovanie dotácie ČOV - zmluva (v zázname od 39:30)
OcÚ chce od poslancov schváliť zmluvu na 103 000 €, ktoré pani ekonómka poslala už pred dvoma mesiacmi. Mala k tomu zasadnúť dozorná rada, aj valné zhromaždenie. Rovnako poistka 4 000 € - nevieme, či ju Suchohrad schváli.
A zase - z akej položky to ideme zaplatiť? A 1 000 € za stavebný dozor tak isto.
Neskôr v bode 9. (v zázname o 56:20) sa poslanci k téme poslanie 103 000 € vrátili. Pani Uherková tam vtedy hovorí, že však to bolo na finančnej komisii prejednané, takže to nebolo len tak bez ničoho.
(Tak jednak na komisii bolo prejednané iba čerpanie úveru - a to bez akýchkoľvek informácií z OcÚ o splácaní - a jednak na zasadnutí bola reč o zmluve medzi obcou a Združením obcí, čo je zase úplne iná vec. V Suchohrade to zvládli načas a tak, ako treba, ich zmluva je TU - pozn. AM)
Bod č. 10 Obecná kronika je v zázname od 1:08:50.
Zuzana Trstenská sa spýtala, koľko krát zasadala kultúrno-športová komisia na schvaľovanie záznamov kroniky? Erik Danihel: Ani raz.
Igor Meňhart sa pýta, že obecná kronikárka uviedla, že posiela zápisy na schválenie, ale poslanci zápisy nedostali. Pani Vráželová odpovedala, že sú na obecnom úrade k nahliadnutiu.
(Občan nedostane k nahliadnutiu ani záznamy, ktoré už sú v kronike zapísané. Aj o obecnej kronike bude časom samostatný článok - pozn. AM)
Bod 12. PKP Invest - zmluva o budúcej zmluve o zriadení vecného bremena v zázname začína o 1:13:05.
Tento bod sa preberal viac ako pol hodiny (do 1:46:05). Ak niekto na to nemá čas alebo nervy, tak v skratke ide o toto.
Z dvoch žiadostí PKP Invest, ktoré prešli cez ostatnú stavebnú komisiu (záznam z nej odznel na zasadnutí - komisia odporučila obecnému zastupiteľstvu žiadostiam vyhovieť), poslanci odsúhlasili len jednu. V druhej žiadosti totiž Igor Meňhart našiel chybu, ktorá by stála obec kus obecnej cesty.
Nakoniec sa poslanci dohodli, že k druhej žiadosti treba prepracovať podklady a bude sa riešiť na mimoriadnom zasadnutí. Mimoriadne zasadnutie preto, lebo firma už nemôže dlhšie čakať, musia dodržať termíny a žiadosti si firma na obec podala v apríli.
(Pavol Danihel povedal, že odvtedy bolo len jedno OZ, čo však nie je pravda - zasadnutia OZ boli 22.4., 10.6. a 26.6. + jedno 17.6., ktoré však skončilo skôr ako začalo. Stavebná komisia zasadala 15.4., 23.6. a potom 11.7. - asi, v zázname tomu nie je rozumieť - kde konečne dve žiadosti firmy PKP Invest riešili.
Mimochodom, o kus inej obecnej cesty už obec tento rok prišla a to tak, že sa nikto z úradu nedostavil na dve súdne pojednávania.)
Bod č. 13 Odvolanie predsedu kultúrno-športovej komisie a predsedu stavebnej a plánovacej komisie začína v zázname od 1:46:20 (do 1:57).
Tomuto bodu sa budem podrobnejšie venovať v článku o hľadaní vinníkov. Tu len napíšem, že navrhovateľ Igor Meňhart bod stiahol z programu po verejnom sľube oboch predsedov, že už budú dodržiavať pravidlá rokovacieho poriadku.
Bod 14. Žiadosti začína v zázname od 1:57:30
Prvá žiadosť od Siloking Slovakia s.r.o. o odpredaj obecného pozemku bola preložená na mimoriadne zasadnutie, lebo sa ukázalo, že nevieme, čo by bolo s pumpou, kto má vlastne pumpu prenajatú, či vôbec existuje nájomná zmluva, a ako by boli vyriešené vstupy do ostatných prevádzok. Hlavný kontrolór hľadal zákonný dôvod na odpredaj za nižšiu cenu z osobitného zreteľa, ktorý v žiadosti nebol uvedený, a na stavebnej komisii ani toto neriešili.
Druhá žiadosť OZ Uhranská včela bola kladne vybavená za dve minúty.
Jednanie o žiadosť bývalého starostu o zrušenie exekučného príkazu je v zázname od 2:09:50 a trvá viac ako pol hodiny. Reč o tom bude v samostatnom článku, tu napíšem len to, že aj táto žiadosť bola preložená na mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva.
V bode 17. Diskusia potom ešte (v zázname od 2:54:54) Zuzana Trstenská hovorí o tom, že stále nemáme monitorovaciu správu za PHSR (zákonná povinnosť obce), malo to byť do 30.5., nemáme ju ani za minulý rok. Zdenka Meňhartová hovorí o potrebe prepracovať aj komunitný plán, ktorý je už dva roky neaktuálny.
Úplne na konci záznamu hovorila pani Ozábalová o tom, že kladenie vencov má vyzerať úplne inak a nie tak, že to vybaví starosta deň vopred, bez toho, aby o tom vôbec niekto vedel, bez účasti poslancov a bez kultúrneho programu.
(Viac o kladení vencov som písala TU.)
Celkové zhrnutie:
* Pavol Danihel neposkytol včas materiály k Oznámeniu funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funcionára
* nezriadený fond opráv ČOV
* stále nezrealizované priestupkové konanie za vypúšťanie žumpy v Malej uličke
* uhradenie sumy 103 054,32 € dva mesiace pred uzavretím zmluvy a pred schválením rozpočtového opatrenia obecným zastupiteľstvom
* nezabezpečenie polievania novovysadenej zelene (vyschli dva stromy zo šiestich a dvadsaťpäť kríkov z tridsiatich)
* nevyriešený podomový predaj v nedeľu (obyvatelia sa opakovane sťažovali)
* dlhodobo neplníme merateľné ukazovatele triedenia odpadu, ku ktorým sa obec zaviazala, čo úrad priznal až teraz; navyše z projektu bez súhlasu (dokonca bez informovania) Envirofondu odišiel Suchohrad; hrozí, že budeme musieť vrátiť časť (alebo celý) nenávratný finančný príspevok vo výške 386 042,25 €
* obec zatiaľ vymohla len 1 500 € nedoplatkov za komunálny odpad (k 31.12.2024 bola výška nedoplatkov vo výške 75 497,25 €)
* stále nevyriešená čierna skládka na Hlavnej ulici (oproti škole)
* neriešené vraky na uliciach (obyvatelia sa opakovane sťažovali)
* obec znova neposkytla všetky potrebné informácie k žiadosti obyvateľky o finančnú výpomoc v núdzi; žiadosť bola predsedníčke sociálnej komisie poslaná až na piaty pracovný deň, hoci sa jednalo o urgentnú žiadosť; na pripomienky predsedníčky reagoval starosta, aby si to vybavila s pracovníčkou OcÚ sama (starosta je nadriadený všetkým pracovníkom OcÚ a je zodpovedný za ich pracovný výkon)
* starosta obce nerieši porušovanie rozpočtových pravidiel, zákonov a vyhlášok zo strany riaditeľky ZŠ
* už druhé rozpočtové opatrenie bolo poslancom predložené bez toho, aby ho prejednala finančná komisia; bez všetkých podkladov; v rozpočtovom opatrení 2/2025 je viacero chýb; poslanci ho neschválili
* nezrovnalosti okolo zápisov do obecnej kroniky
* obec predložila poslancom text zmluvy o budúcej zmluve pre firmu PKP Invest bez toho, aby preverila správnosť materiálov, (žiadosť prešla aj stavebnou komisiou bez toho, aby si niekto všimol, že obec by prišla o časť obecnej cesty)
* rovnako neboli preverené podklady k žiadosti o odpredaj obecného pozemku firme Siloking (neurčený dôvod na osobitný zreteľ, nejasnosti okolo pumpy a vstupov do ostatných prevádzok; aj táto žiadosť prešla bez pripomienok stavebnou komisiou)
* nepripravené podklady k žiadosti bývalého starostu o zrušenie exekučného príkazu (poslanci ich nedostali doteraz)
* stále nie sú vyhotovené monitorovacie správy na Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja a tiež Komunitného plánu; oba dokumenty treba upraviť a doplniť, napriek opakovaným pripomienkam to nikto na OcÚ nerieši
* kladenie vencov k Pomníku padlých pri príležitosti výročia SNP sa konalo o deň skôr, lebo starosta mal rodinné povinnosti; kladenie vencov bolo bez informovania verejnosti
Mimoriadne zasadnutie zatiaľ nebolo. Minulý týždeň nič, tento týždeň bol od pondelka do stredy Pavol Danihel na školení starostov. Zástupca starostu Erik Danihel za ten čas zasadnutie nezvolal a pozvánka na zasadnutie nebola zverejnená ani vo štvrtok, ani v piatok.
Ďalšie riadne zasadnutie OZ je naplánované na 30.9., tak snáď sa dovtedy to mimoriadne stihne.
Takže tak.
Bordel na kolečkách.
Súvisiace články:
Zasadnutie OZ 2.9.2025
Záhorský hlásnik II.
Projekty