Rozpočet obce na rok 2025

Ako každý rok
Rozpočet sa v našej obci už tradične rieši na poslednú chvíľu a tento rok to nebolo inak. Návrh rozpočtu bol na úradnej tabuli zverejnený 27.11.2024, občania ho mohli pripomienkovať do pondelka 9.12.2024. Finančná komisia k pripomienkam nezasadala, lebo nebolo kedy. Navyše je predseda finančnej komisie momentálne PN.
V utorok 10.12.2024 mali poslanci stretnutie bez účasti verejnosti a na zasadnutí OZ vo štvrtok 12.12.2024, bez zverejnenia úprav a zmien na finálnej verzii rozpočtu, päť poslancov z ôsmych prítomných rozpočet schválilo.
Peniaze, peňeži, peníze
Odkiaľ sú?
Príjmy obce sa skladajú z viacerých zdrojov. Najväčším zdrojom zvyčajne býva príjem z tzv. podielových daní. Ide o peniaze, ktoré obciam posiela štát ako podiel z daní, ktoré občania odvádzajú do štátneho rozpočtu (daň z príjmu, DPH, spotrebné dane... atď.). Menší zdroj obecných financií pochádza z tzv. miestnych daní a poplatkov (daň z nehnuteľnosti, daň za psa, poplatok za rozvoj... atď.). Tretí zdroj príjmov obcí pochádza z podnikateľskej činnosti - u nás je to hlavne príjem z kompy. Obce môžu mať aj iné zdroje príjmov (podiely z činnosti obchodných spoločností s účasťou obce, rôzne správne poplatky, príjmy z pokút... atď.)
Zo štátneho rozpočtu prichádzajú peniaze aj na základné a stredné školy, ktoré potom hospodária s vlastným rozpočtom. Od 1. 1. 2025 budú podobným spôsobom financované aj materské školy, preto obciam budúci rok klesne príjem z podielových daní.
Kam majú ísť?
Základnou úlohou samosprávy je poskytovať v oblasti verejnej správy kvalitné služby pre občanov. Obce zo svojich príjmov financujú:
1. prevádzku samotnej obce (údržba miestnych ciest, verejných priestranstiev a verejnej zelene, zabezpečovanie čistoty verejných priestranstiev, zásobovanie vodou, likvidácia odpadových vôd, vývoz odpadu, verejné osvetlenie, údržba a správa obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok a pamätihodností obce... atď.);
2. svoju vlastnú réžiu (mzdy obecných zamestnancov, náklady na prevádzku obecného úradu a obecných podnikov... atď.);
3. hospodársky rozvoj obce (výstavba nových ciest a chodníkov, výstavba nových obecných budov a/alebo bytov, výsadba verejnej zelene, zriaďovanie obecných podnikov, výstavba detských ihrísk, športovísk a oddychových zón.... atď.);
4. sociálny rozvoj obce (zabezpečovanie rôznych sociálnych služieb pre občanov vrátane sociálneho poradenstva, prevádzka komunitného centra, klubu mládeže... atď.);
5. ochranu životného prostredia, zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, vzdelávanie obyvateľstva, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesný a kultúrny život obce.
Ako sme na tom u nás?
Prevádzku samotnej obce zvládame veľmi biedne. Takmer všetky naše obecné budovy sú vo veľmi zlom stave, obecné cesty sú z veľkej časti rozbité, verejné osvetlenie je slabé alebo žiadne, ČOV nutne potrebuje rekonštrukciu, náučný chodník čakal na výmenu plagátov (náklady na tlač cca 500 €) niekoľko rokov...
Áno, ide o dedičstvo z minulého obdobia, ale rozpočet na rok 2025 veľké zmeny v tejto oblasti nesľubuje.
Čo sa týka hospodárskeho rozvoja obce, čiže novej výstavby čohokoľvek, tak zas a znova sa nič nové budovať nebude. Rovnako sa neráta ani s financiami na sociálny rozvoj obce. Takže nebude ani sociálny taxík (pre dôchodcov, ZŤP a mamičky s deťmi), ani domáca opatrovateľská služba, ani odľahčovacia služba, ani nízkoprahový klub mládeže, a už vôbec nie sociálne a/alebo núdzové bývanie.
Pokuty vraj stále nemajú zmysel, lebo sa nedajú vymôcť, čiže v intraviláne aj extraviláne obce stále vznikajú čierne skládky, vzdelávaciu a osvetovú činnosť zabezpečuje komunitné centrum prevádzkované neziskovou organizáciou a o záujmovej umeleckej činnosti môžeme snívať.
O svoju vlastnú réžiu sa však obecný úrad stará na jednotku. To je však na dlhé písanie a tak si to zaslúži samostatný článok.
(Edit 15.1.2025 - článok o réžii obce je pridaný.)
Plánované príjmy a výdavky v obecnom rozpočte sú v značnej miere len odhady. V našom prípade je napríklad veľmi ťažké odhadnúť tržby kompy, keďže jej prevádzka závisí od jej technického stavu a hlavne od výšky hladiny Moravy.
Výdavky zase ovplyvňuje nielen inflácia, ale aj rôzne okolnosti, ktoré sa v priebehu roku vyskytnú. Napríklad sa pokazí dúchadlo na čističke, alebo treba dofinancovať nedomyslený projekt parku pri pošte.
Alebo sa zjaví zmluva na 33 540,00 €, ktorú za obec podpísal bývalý starosta 26.2.2024 a za firmu jej konateľ 20.3.2024; ktorá bola zverejnená až 19.6.2024 (čiže posledný možný deň pred uplynutím termínu na jej zverejnenie); o ktorej až do zverejnenia obecné zastupiteľstvo netušilo; a ktorá bola zaplatená 22.7.2024 (deň pred zložením mandátu bývalým starostom), aj keď neboli splnené podmienky zmluvy.
Aj tak je však veľmi zaujímavé - a tiež zarážajúce - sledovať, ako sa niektoré rozpočtové položky v priebehu rokov prakticky vôbec nemenia a iné zase majú neuveriteľné výkyvy.

Ešte zaujímavejšie - a hlavne šokujúce - je porovnanie, aký je v plánovaných výdavkoch pomer medzi výdavkami na obec ako takú a výdavkami pre občanov, ktoré im majú zvyšovať celkovú kvalitu bežného života z hľadiska fyzického, duševného a emocionálneho zdravia. Existuje na to termín wellbeing.

(Kúpa smetných košov, naplánovaná v rozpočte na rok 2021 vo výške 2 500 € bola zrealizovaná až v roku 2023 a na koše sa minulo len 1 300 €. Výsadba stromov za 500 €, ktorá bola naplánovaná na rok 2023 prebehla až v roku 2024. Neminuté financie sú v tabuľke vyznačené modrou farbou a nie sú zarátané do celkovej sumy. Celkovú sumu na wellbeing občanov za rok 2023 som počítala ako 1 500 € + 1 300 €.)
Aby ste mali nejaký kontext - v normálne spravovaných obciach sa len na výdavky na sociálnu oblasť plánuje aspoň 1% z celkových výdavkov. U nás by sa v takom prípade jednalo o takéto sumy:
2021 21 729 €
2022 21 375 €
2023 24 641 €
2024 25 231 €
2025 25 678 €
K výdavkom na sociálnu oblasť sa v normálne spravovaných obciach prirátavajú financie na hospodársky rozvoj a financie na ochranu životného prostredia, zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, vzdelávanie obyvateľstva, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesný a kultúrny život obce. Čiže tie celkové percentá bývajú od 5 % vyššie. U nás by 5 % celkových výdavkov vyzeralo takto:
2021 108 445 €
2022 106 875 €
2023 123 205 €
2024 126 155 €
2025 128 390 €
Skutočné výdavky na wellbeing občanov u nás v percentách vyzerajú takto:
2021 3 500 € je 0,161 % výdavkov
2022 500 € je 0,023 % výdavkov
2023 2 800 € je 0,113 % výdavkov
2024 4 000 € je 0,158 % výdavkov
2025 2 000 € je 0,077 % výdavkov
Trochu by sme si polepšili, ak by sme pridali ešte výdavky na kultúru, ktorá u nás pozostáva z akcií ako je Uhranský somíc, Deň rodiny, Reprezentačný ples a iné jednodňové podujatia.
2021 11 300 € je 0,520 %
2022 5 500 € je 0,257 %
2023 14 800 € je 0,600 %
2024 23 150 € je 0,917 %
2025 24 100 € je 0,938 %
Stále nič moc, však?
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/25811/rozpoc-et-obce-na-rok-2021.pdf
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/25811/rozpoc-et-obce-na-rok-2022.pdf
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/25811/rozpoc-et-obce-na-rok-2023.pdf
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/25811/rozpocet-2024.pdf
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/97861/navrh-rozpoctu-2025-2027.pdf


Sumy, ktoré sú uvedené vo zverejnených rozpočtoch, však nie sú konečné. Ak sa v priebehu kalendárneho roka vyskytnú neočakávané príjmy alebo výdavky, robia sa tzv. rozpočtové opatrenia.
Tento rok sa konalo desať zasadnutí obecného zastupiteľstva. Poslanci v roku 2024 schválili deväť rozpočtových opatrení. Minulý rok to bolo osem rozpočtových opatrení, v roku 2022 sedem a v roku 2021 tiež osem.
Takže ak chce niekto zistiť, ako obec skutočne hospodárila, musí si dosť dlho počkať na záverečný účet obce.
Záverečný účet obce za rok 2023 bol obecným zastupiteľstvom schválený na zasadnutí 25.06.2024 uznesením č. 53/2024 a na webovom sídle obce bol zverejnený dňa 13.11.2024.
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/26209/zaverecny-ucet-obce-za-rok-2023-p.pdf
Záverečný účet obce za rok 2022 bol obecným zastupiteľstvom schválený na zasadnutí 20.06.2023 uznesením č. 71/2023 a na webovom sídle obce bol zverejnený dňa 6.7.2023.
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/26209/za-verec-ny-u-c-et-obce-za-horska-ves-za-rok-2022.pdf
Záverečný účet obce za rok 2021 bol obecným zastupiteľstvom schválený na zasadnutí 28.06.2022 uznesením č. 81/2022 a na webovom sídle obce bol zverejnený dňa 8.7.2022.
https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/26209/za-verec-ny-u-c-et-obce-za-horska-ves-za-rok-2021.pdf
Prečítať si záverečný účet je dôležité hlavne preto, že sa občan dozvie, či obec predchádzajúci rok hospodárila s prebytkom alebo so stratou, aký veľký je ten prebytok či strata a ako vyzerá rezervný fond.
A potom si to všetko môže porovnať napr. s Vysokou pri Morave.

Takže takto my hospodárime...
A to vo Vysokej ani nemajú kompu. A ešte tie záverečné účty zverejňujú o dva až tri mesiace skôr...
https://www.vysokaprimorave.sk/images/ZU_obce_-_2021.pdf
https://www.vysokaprimorave.sk/images/Zaverecny_ucet_obce_za_rok_2022_1.pdf
https://www.vysokaprimorave.sk/images/Dana_K/Zaverecny_ucet_obce_za_rok_2023_1.pdf
Rozpočtové opatrenia za rok 2024
Zasadnutie OZ 8.2.2024, UZN č. 11/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/92062/uznesenia-zo-zasadnutia-oz-dna-08-02-2024.pdf

Zasadnutie OZ 23.4.2024, UZN 31/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/92066/uznesenia-zo-zasadnutia-oz-dna-23-04-2024.pdf

Zasadnutie OZ 25.6.2024, UZN 50/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/92074/uznesenia-zo-zasadnutia-oz-dna-25-06-2024.pdf

Zasadnutie OZ 23.7.2024, UZN 62/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/92076/uznesenia-zo-zasadnutia-oz-dna-23-07-2024.pdf

Zasadnutie OZ 6.8.2024, UZN 71/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/92078/uznesenia-zo-zasadnutia-oz-dna-6-8-2024.pdf

Zasadnutie OZ 6.8.2024, UZN 76/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/92078/uznesenia-zo-zasadnutia-oz-dna-6-8-2024.pdf

Zasadnutie OZ 1.10.2024, UZN 81/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/94954/uznesenia-01-10-2024.pdf

Zasadnutie OZ 19.11.2024, UZN č. 95/2024
https://www.zahorskaves.sk/data/news_files/zahorskaves.sk/97714/uzn_19_11_2024.pdf

Zasadnutie OZ 12.12.2024, UZN č. 108/2024
(uznesenia ešte nie sú zverejnené - doplním)

Kompetencie a služby poskytované obcou
Obec v zmysle § 15 písm. d) Výnosu č. 55 zo 4. marca 2014 Ministerstva financií SR o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy uvádza na svojom webovom sídle informácie týkajúce sa kompetencií a poskytovaných služieb, ktoré pre obec vyplývajú z osobitných predpisov:
- vykonáva úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania,
- zostavuje a schvaľuje rozpočet obce a záverečný účet obce,
- rozhoduje vo veciach miestnych daní a miestnych poplatkov a vykonáva ich správu,
- usmerňuje ekonomickú činnosť v obci, a ak tak ustanovuje osobitný predpis, vydáva súhlas, záväzné stanovisko, stanovisko alebo vyjadrenie k podnikateľskej a inej činnosti právnických osôb a fyzických osôb a k umiestneniu prevádzky na území obce, vydáva záväzné stanoviská k investičnej činnosti v obci,
- utvára účinný systém kontroly a vytvára vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon,
- zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce,
- zabezpečuje verejnoprospešné služby, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, udržiavanie čistoty v obci, správu a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp a miestnu verejnú dopravu,
- utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie, ako aj utvára podmienky na zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, na vzdelávanie, kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,
- plní úlohy na úseku ochrany spotrebiteľa a utvára podmienky na zásobovanie obce; určuje nariadením pravidlá času predaja v obchode, času prevádzky služieb a spravuje trhoviská,
- obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu sídelných útvarov a zón, koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci,
- vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce,
- zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia,
- organizuje miestne referendum o dôležitých otázkach života a rozvoja obce,
- zabezpečuje verejný poriadok v obci; nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste,
- plní úlohy na úseku sociálnej pomoci v rozsahu podľa osobitného predpisu,
- vykonáva osvedčovanie listín a podpisov na listinách,
- vedie obecnú kroniku v štátnom jazyku, prípadne aj v jazyku národnostnej menšiny,
- zabezpečuje používanie štátnych symbolov a symbolov obce,
- zabezpečuje používanie názvov ulíc a iných verejných priestranstiev a číslovanie stavieb,
- vykonáva osvedčovanie listín a podpisov na listinách,
- zabezpečuje vnútroštátnu a medzinárodnú spoluprácu,
- zabezpečuje práva a povinnosti občanov pri hlásení ich pobytu,
- prijíma oznámenie o zhromaždení občanov,
- prijíma a vybavuje petície občanov,
- prijíma, eviduje, prešetruje, vybavuje a kontroluje vybavovanie sťažností fyzických osôb a právnických osôb,
- zabezpečuje usporadúvanie verejných zbierok,
- zabezpečuje úlohy vyplývajúce zo zákona:
- spôsobe voľby prezidenta SR, o ľudovom hlasovaní o jeho odvolaní platnom znení
- voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky
- voľbách do Európskeho parlamentu
- voľbách do orgánov samosprávnych krajov
- voľbách do orgánov samosprávy obcí
- spôsobe vykonania referenda
- poskytuje súčinnosť súdnemu exekútorovi v rámci exekučného konania,
- zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy na obce vo veciach miestnych komunikácií a účelových komunikácií,
- určuje so súhlasom okresného dopravného inšpektorátu použitie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľuje vyhradené parkoviská,
- zabezpečuje výkon štátnej správy na úseku cestnej dopravy,
- zabezpečuje výkon štátnej správy na úseku vodného hospodárstva,
- zabezpečuje plnenie úloh civilnej ochrany,
- zabezpečuje výkon štátnej správy na úseku vedenia matrík,
- prijíma doklady predložené občanmi, ktorí chcú uzavrieť manželstvo, preveruje okolnosti vylučujúce uzavretie manželstva, zabezpečuje na základe žiadosti občanov uzavretie manželstva
- zabezpečuje plnenie úloh na úseku sociálnych služieb, na úseku sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kuratele a pomoci v hmotnej núdzi,
- zabezpečuje výkon štátnej správy na úseku územného plánovania stavebného poriadku s pôsobnosťou stavebného úradu,
- zabezpečuje výkon štátnej správy vo veciach ochrany prírody a krajiny,
- plní úlohy zriaďovateľa škôl a školských zariadení,
- zabezpečuje výkon štátnej správy v školstve územnej samosprávy v rozsahu prenesenej pôsobnosti z orgánov štátnej správy,
- v rozsahu preneseného výkonu štátnej správy utvára podmienky na rozvoj telesnej kultúry, najmä na rozvoj športu pre všetkých a podporuje organizovanie telovýchovných, turistických a športových podujatí, vykonáva výstavbu, údržbu a správu športových obecných zariadení,
- v rámci samosprávnej pôsobnosti obec prijíma písomné oznámenia o zámere organizátorov zorganizovať na území obce verejné telovýchovné, športové a turistické podujatia,
- v rámci samosprávnej pôsobnosti obec prijíma písomné oznámenie usporiadateľa o zámere usporiadať verejné kultúrne podujatie na území obce, dozerá či sa podujatie koná v súlade s oznámením,
- v rámci samosprávnej pôsobnosti na úseku divadelnej činnosti môže zriaďovať alebo zakladať a zrušovať profesionálne divadlá ako právnické osoby, podporovať divadelné aktivity,
- v rámci samosprávnej pôsobnosti môže zriadiť alebo založiť múzeum alebo galériu,
- v rámci samosprávnej pôsobnosti môže zriadiť osvetové zariadenie,
- v rámci samosprávnej pôsobnosti môže zriadiť obecnú knižnicu,
- vykonáva štátnu správu vo veciach tvorby a ochrany životného prostredia,
- plní úlohy vyplývajúce z programu odpadového hospodárstva, zodpovedá za nakladanie, s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi, ktoré vznikli na území obce,
- zabezpečuje výkon štátnej správy na úseku ochrany ovzdušia,
- v zmysle info zákona sprístupňuje informácie, ktoré má k dispozícii,
- zabezpečuje podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach,
- zabezpečuje plnenie úloh na úseku hazardných hier,
- zabezpečuje ochranu osobných údajov,
- zabezpečuje dodržiavanie metód a postupov verejného obstarávania,
- zabezpečuje plnenie povinností obce na úseku ochrany pred požiarmi,
- zabezpečuje plnenie prevádzkovania pohrebiska,
- zapisuje samostatne hospodáriaceho roľníka do evidencie obce,
- vyjadruje sa k žiadosti o vykonanie ohňostrojných prác, ktoré povoľuje obvodný banský úrad,
- upravuje podmienky na držanie psov,
- vytvára podmienky ochrany ľudí pred škodlivými účinkami fajčenia.