Obecná knižnica II.

Načo sú nám dobrovoľníci?
Dobrovoľníci robia prácu, ktorú chcú robiť a robia to preto, lebo ich to baví a teší. Ich práca je teda (takmer výlučne) veľmi kvalitná. A organizáciu, pre ktorú pracujú, to nestojí ani cent.
Preto v mnohých organizáciách, ktoré majú veľa práce a málo peňazí (vrátane knižníc) dobrovoľníkov vítajú s otvorenou náručou.
V Záhorskej Vsi je (ako zvyčajne) všetko naopak. Dobrovoľníci totiž vidia aj do procesov, o ktorých by inak nemali informácie. A to je v našej obci problém.
Takže, kto je tu vlastne vedúci?
Česká pop rocková skupina Chinaski má pieseň s názvom Vedoucí, kde si v texte uťahuje z predôležitých šéfov, ktorí vedia robiť všetko možné - okrem toho, čo by ako vedúci mali vedieť robiť. Pieseň vznikla v rámci nahrávania albumu G2 Acoustic Stage, ktorý vyšiel v roku 2016.
Táto téma je však v našich krajoch omnoho staršia. Asi každý zamestnanec niekedy vo svojom pracovnom živote zažil šéfa, ktorý síce nevedel šéfovať, ale to mu nijako nebránilo rôznymi spôsobmi šikanovať všetkých naokolo.
Pamätám si na parodickú scénku z niektorého (asi) Televarieté v 80. rokoch, kde takýto šéf "odôvodňoval" každý svoj stupídny nápad: "Protože J´Á jsem tady VEDOUCÍ!"
Toto je predlhý článok o záležitosti, ktorú by schopný manažér vyriešil behom týždňa k spokojnosti všetkých aktérov a v prospech všetkých. V Záhorskej Vsi je z toho antická dráma krížená s absurdnou groteskou, ktorá trvá už tri mesiace a stále nie je jasné, ako vlastne dopadla.
Do knižnice chodia dobrovoľníci od januára 2023. Ja chodím prakticky každý piatok. Presnú evidenciu nemám, ale myslím, že som za dva a pol roka vynechala tak desať piatkov (z toho štyri v tomto roku - viď nižšie). V knižnici som triedila knihy podľa žánrov, takmer všetky som uložila podľa autorov (v abecednom poradí), nahrala som tisícky kníh do elektronickej evidencie (momentálne je v systéme nahraných okolo 5 500 exemplárov). Pri stovkách kníh som v systéme doplnila náhľady obálok a anotácie - to som väčšinou robila z domu.
Keď bola knihovníčka chorá, alebo mala iné povinnosti, viackrát som ju počas výpožičných hodín zastupovala. Písala som príspevky o knihách na facebookový profil knižnice.
Aktívne som sa minulý rok zúčastnila na príprave projektu na rekonštrukciu knižnice.
Až v septembri minulého roka sa z iniciatívy dobrovoľníkov konečne podarilo vybaviť, aby obec uzavrela s troma dobrovoľníčkami riadnu zmluvu o dobrovoľníckej činnosti. Zmluvy sú zverejnené na webstránke obce, aj v centrálnom registri zmlúv. Okrem mňa dobrovoľnícku zmluvu s obcou uzavreli aj pani Meňhartová a pani Trstenská - obe sú tiež poslankyne obecného zastupiteľstva.
Pri príprave projektu na rekonštrukciu knižnice sme vymysleli, že by bolo skvelé rozšíriť priestory knižnice aj do vedľajšieho bytu, ktorý je roky v podstate nevyužívaný. Občas tam zasadali členovia Klubu dôchodcov, ale priestor využívali bez zmluvy. (Však sme v Záhorskej, načo sú nám nejaké blbé papiere. Veď je to len obecný majetok, tak čo.)
Knihovníčka teda na obecný úrad poslala žiadosť o pridelenie tohto priestoru. V tom istom týždni zistil aj predseda kultúrnej komisie Erik Danihel, že ten byt nutne potrebuje aj on.
A tak sa na zasadnutí obecného zastupiteľstva v decembri minulého roka prejednávali žiadosti dve.

Celú diskusiu si môžete pozrieť aj zo záznamu - je v časoch 1:27:30 do 1:36:30. Čiže dokopy presne deväť minút (nie dvadsať, ako uprostred diskusie tvrdil Erik Danihel).
Vybavené - občania, zabudnite.
Samozrejme, žiadna zmluva zase nebola uzavretá a byt je prázdny a nevyužívaný aj naďalej. Však čo, knižnica predsa nie je pre starostu a nadpolovičnú väčšinu poslancov vôbec dôležitá.
A okrem toho - Erik Danihel ten byt potrebuje!
(Všetky nižšie uvedené veci viem vydokladovať mailami, whatsapppovými a messengerovými komunikáciami a v prípade rozhovorov zo starostom aj nahrávkami - poučenie z krízového vývoja za ostatné mesiace. Nejdem to sem všetko kopírovať z jednoduchého dôvodu - aj bez toho je to poriadne dlhý článok. Ale ak to niekoho zaujíma, môžem všetko poskytnúť.)
****
Knihy do knižnice sa roky nekupovali, lebo medveď. Keď sme ako dobrovoľníci z OZ Najzápadnejšia začali v januári 2023 chodiť do knižnice, bola to jedna z prvých vecí, ktoré sme riešili. Značná časť knižného fondu (zhruba 80%) v našej knižnici totiž pochádza z obdobia 1970 - 1990. Také knihy už pre čitateľov nie sú atraktívne.
V auguste 2023 pani Meňhartová na obecnom úrade vybavila zaplatenie elektronického systému evidencie kníh a do obecného rozpočtu na rok 2024 (a potom aj na rok 2025) sa podarilo dostať 500 € na knihy.
Prvú objednávku kníh som robila ja, a to v júli 2024, keďže dovtedy knihovníčka žiadnu knihu neobjednala. Samozrejme, najprv som sa jej spýtala, či môžem objednávku urobiť. Knihy som vyberala v antikvariáte, pretože nové nečítané knihy stoja v priemere 20 € za kus, čiže z ročného rozpočtu by sme ich mohli kúpiť okolo 25.
Zostaviť objednávku je robota tak na dve-tri hodiny. Zoznam som potom poslala knihovníčke a po jej schválení som knihy objednala. Keď do knižničnej mailovej schránky prišli platobné údaje, dala som vedieť knihovníčke a tá ich poslala na zaplatenie na obecný úrad.
Do konca roka som rovnakým spôsobom urobila ďalšie štyri objednávky. Spolu to bolo 67 kníh a stálo to 488,71 €, čiže priemerne 7,29 € na knihu. Pomerne dosť, ale v objednávkach boli aj knihy zo sérií, ktoré sme nemali kompletné a je o ne záujem - a tak sú aj na antikvariát za vyššie ceny.
(Tu treba podotknúť, že knihovníčka takmer vždy odpovedala na moje správy na druhý či tretí deň, alebo aj neskôr. Dôležité v kontexte nasledujúcich udalostí.)
Prvú (veľkú) objednávku doviezol kuriér, ostatné zásielky som po doručení vyzdvihla (v Packete alebo v Balíkovni) a doniesla ich do knižnice.
Minulý rok nejaké knihy objednala aj knihovníčka - viem o troch.
Tento rok knihovníčka chcela, aby sa kupovali hlavne detské knihy. Krátko po začiatku roku jedna návštevníčka knižnice zháňala knihy o Pippi Dlhej Pančuche. V knižnici však bol len druhý diel zo 70. rokov a tak knihovníčka súhlasila, aby som začala zháňať novšie vydanie.
Mám vo viacerých antikvariátoch nastavených tzv. strážnych psov a keď mi po niekoľkých týždňoch prišlo mailom upozornenie, že sa v antikvariáte objavili všetky tri knihy o Pippi Dlhej Pančuche v jednom boxe, potešila som sa a začala som rovno robiť druhú tohtoročnú objednávku.
Zhodou okolností to bolo v čase, kedy bola knihovníčka PN a tak som ju v knižnici zastupovala. Objednávku som robila cez víkend a rovno som ju aj odoslala. V utorok som potom knihovníčke poslala správu cez messenger.
Tentoraz prišla odpoveď hneď v ten deň. Dosť ma zaskočila, napriek tomu som sa snažila situáciu vysvetliť.



Aha, takže objednávka je v poriadku. Ale neposlala som ju na schválenie. A to je celý problém.
No... zostala som stáť v nemom úžase.
Do tejto správy mi knihovníčka nikdy nič nevytkla a vychádzali sme spolu dobre. Aspoň som si to teda myslela.
Takže tento rok som urobila dve objednávky, spolu to bolo 26 kníh a stálo to 136,00 € - priemerne 5,23 € na knihu. Takto by sa dalo do knižnice z ročného rozpočtu zaobstarať takmer 100 kníh.
Vo štvrtok 17.4. si knihovníčka u mňa vyzdvihla kľúče od knižnice a v piatok 18.4. bola v knižnici. Ja som neprišla.
V piatok 25.4. prišli objednané knihy, vyzdvihla som ich a odniesla do knižnice. Normálne som knihovníčku pozdravila, povedala, že som doniesla knihy a že zase idem. A s pozdravom som odišla.
V knižnici som nebola ani ďalší piatok.
Ako dobrovoľníčka som nedostala žiadne inštrukcie, či mám alebo nemám hlásiť, kedy prídem. Ani jedna z troch dobrovoľníčok nedostala žiadne školenie o práci v knižnici, ani žiadne pokyny od prijímateľa dobrovoľníckej činnosti, ktorým je podľa zmluvy obec Záhorská Ves, zastúpená Pavlom Danihelom. Neevidovali sa odpracované dobrovoľnícke hodiny a žiadna z dobrovoľníčok nedostala kľúče od knižnice.
Čiže dobrovoľnícka zmluva sa zo strany obce plnila na plných 0%. Vlastne zase nejaký smiešny a nepotrebný papier, podľa ktorého obecný úrad nemusí postupovať.
V piatok 9.5. bolo cez miestny rozhlas oznámené, že knižnica bude zatvorená. Spýtala som sa ˇďalších dvoch dobrovoľníčok, či sa ich knihovníčka požiadala o zastupovanie. Nepožiadala.
Poslala som teda knihovníčke správu cez messenger.

Odpoveď mi neprišla, tak som sa spýtala v pondelok znova, tentoraz cez sms. Odpoveď bola: Ahoj, uvedomila som si už keď som bola preč.
Aha.
No, toto by sa dalo v pohode riešiť, keby mali dobrovoľníčky k dispozícii aspoň jednu ďalšiu sadu kľúčov. Takto bola knižnica zase jeden piatok úplne zbytočne zatvorená.
Ďalší piatok, to bolo 16.5., som do knižnice prišla.
A v čase, kedy tam neboli čitatelia, som viedla s knihovníčkou rozhovor. Celý trval asi pol hodiny, hovorila som veľmi pokojným hlasom o tom, čo sa mi v knižnici nepáči a čo by sa podľa mňa malo konečne riešiť. Knihovnička mi odpovedala mierne podráždene, čo je v takej situácii pochopiteľné.
Okrem iného mi knihovníčka povedala, že má pocit, že ju chcem z knižnice dostať. Na to som odpovedala, že nič také nemám v úmysle, ide mi len o knižnicu a o to, aby fungovala čo najlepšie. A ospravedlnila som sa za objednanie kníh bez odsúhlasenia.
Nikto nekričal, ani sa nikto nerozčuľoval.
Na druhý deň som poslala knihovníčke mail (čo robím vždy po osobných rozhovoroch počas pracovných stretnutí).
17.5.2025 mail s názvom Zlepšenia v knižnici, adresované Veronike Šimkovičovej, kópia do knižničného mailu
Ahoj, Veronika,
len tu zhrniem, o čom sme sa včera rozprávali, aby sa na niečo nezabudlo :-)
1. Knižnica otvorená aspoň raz týždenne - ak je nejaká akcia v kultúrnom dome, na obecnom úrade o tom vedia skôr ako v piatok. Treba s nimi odkomunikovať, aby ti to dali včas vedieť a knižnica môže byť potom otvorená v iný deň - napr. vo štvrtok.
2. Pre prípad, že sa niekde zdržíš, alebo z akéhokoľvek dôvodu nemôžeš prísť v piatok do knižnice - tri dobrovoľníčky s podpísanými dobrovoľníckymi zmluvami majú mať k dispozícii druhú sadu kľúčov (je to uvedené v dobrovoľníckych zmluvách - viď príloha), aby mohla byť knižnica bez problémov otvorená v riadnom termíne. Treba odkomunikovať na OcÚ, aby dali spraviť druhú sadu kľúčov. Dobrovoľnícke zmluvy sú v platnosti skoro deväť mesiacov, už by bolo načase, aby sa OcÚ podľa nich zariadil.
3. Treba s OcÚ odkomunikovať, že chceme výpožičné hodiny zaviesť na dva dni v týždni - napr. ešte v utorok. Druhý deň v týždni by bola v knižnici niektorá z dobrovoľníčiek (nulové náklady pre obec, zlepšenie služieb pre občanov).
4. Treba odkomunikovať na OcÚ, že potrebujeme pomoc s nosením vyradených kníh do suterénu kultúrneho domu. Je toho veľa a je to ťažké. Ideálne by bolo, keby sa to stihlo, kým nepremáva kompa (pre štyroch kompárov by to bola robota maximálne na hodinu).
5. Treba odkomunikovať s OcÚ, že počas letných prázdnin chceme začať s rekonštrukciou knižnice. Treba s nimi dohodnúť, kto bude robiť maliarske a ostatné odborné práce (oprava prasklín, výmena lina, elektroinštalácie...) (či zaplatia firmu, alebo sa to urobí dobrovoľnícky/svojpomocne) a treba tiež objednať nové police na knihy, lino a ostatné vybavenie do knižnice.
6. Treba odkomunikovať s OcÚ urgentnú potrebu nainštalovania zvončeka - počas výpožičných hodín sa môže ktokoľvek dostať do sály kultúrneho domu, v niektorých prípadoch aj do iných priestorov (naposledy včera - pritom okrem štandardného vybavenia kultúrneho domu - stoly, stoličky, vybavenie kuchyne - tam boli uskladnené nové kvalitné dosky).
Ty si knihovníčka, nikto to nespochybňuje, nikto ti nechce uberať právomoci, práve naopak. Vyššie vymenované (plus kopec ďalších vecí, ktoré vyplývajú z knižničného poriadku) máš zabezpečovať ty, je to súčasť tvojej práce. Ide mi len o to, aby knižnica fungovala najlepšie ako je za daných podmienok možné - preto aj hovorím/píšem o bodoch vyššie.
Tiež by som ocenila, keby si mi vždy povedala, keď s niečím nebudeš spokojná, alebo budeš chcieť veci robiť inak. Ja nikomu neviem čítať z čela a vždy s každým komunikujem tak slušne a ohľaduplne, ako len zvládam. Tiež som len človek, tiež mám svoje limity. Za objednanie kníh bez tvojho schválenia sa ti znova ospravedlňujem, viackrát sa to nestane.
Pekný večer
Anka
***
Ďalší piatok - to bolo 23.5. - som bola pozvaná na narodeninovú oslavu mojej veľmi dobrej priateľky, v knižnici som teda nebola.
Nasledujúci piatok 27.5. som prišla do knižnice a robila to, čo zvyčajne - ukladala som knihy. Všimla som si pritom, že z knižnice zmizol kávovar a malá sedačka z detskej časti, ktoré pred časom priniesla knihovníčka. Spýtala som sa jej na to, ale dostala som len veľmi strohú odpoveď. Tak som to nechala tak a ukladala som ďalej.
K veľmi krátkemu rozhovoru prišlo až pri odchode z knižnice. Úprimne, nepochopila som ho doteraz. Po tom, ako som nad vecou rozmýšľala celý víkend, som knihovníčke poslala ďalší mail v tom istom mailovom vlákne.
30.5.2025
Ahoj, Veronika,
znova som si prečítala, čo som ti napísala pred dvoma týždňami, po našom rozhovore, ktorý si ty dnes nazvala mojím monológom. Ja si to pamätám ako veľmi pokojný rozhovor, z mojej strany komunikovaný úplne nekonfliktne. Nepovedala som ti (ani nenapísala) nič, čo by sa dalo nazvať osobným útokom. Hovorila/písala som o knižnici, nie o tvojej osobe. Nerozumiem preto tvojmu dnešnému urazenému správaniu. Si knihovníčka, ty máš riešiť veci okolo knižnice a jediné, čo som si "dovolila", bolo, že som ťa ako obyvateľka obce (po viac ako dvoch rokoch dokolečka návrhov, ktoré si dokolečka ignorovala) (najslušnejšie ako som zvládla) hovorila o veciach, ktoré ako knihovníčka celý ten čas proste neriešiš.
15.4. si mi napísala do messengeru, že nám vraj zlyháva komunikácia; ale pritom sama nekomunikuješ. Dnes si po celé dve výpožičné hodiny mlčala; a o tom, že si na obecnom úrade požiadala, aby mi zrušili dobrovoľnícku zmluvu, si mi povedala až pri odchode z knižnice pri nasadaní do auta. Odmietla si so mnou o tom hovoriť a odišla si. Takto ťažko môžeme niečo vyriešiť.
A keďže ja skutočne neviem vysielať telepatické správy, komunikujem ústne alebo písomne. Možno to nerobím spôsobom, ktorý by ti vyhovoval, ale inak komunikovať neviem. Takže...
- Naozaj by ma zaujímalo tvoje zdôvodnenie tej žiadosti o zrušenie mojej dobrovoľníckej zmluvy. Za viac ako dva roky som v knižnici odpracovala stovky hodín, urobila som kopec roboty. Ničím som neporušila knižničný poriadok.
- Nepochopila som, čo tým zrušením zmluvy chceš dosiahnuť. Na to, aby som chodila do knižnice, žiadnu zmluvu nepotrebujem. Je to verejný priestor, povedala som ti už pred dvoma týždňami, že keď tam niekto bude každý týždeň dve hodiny sedieť, kývať nohami a čítať si knižku, nemáš právo ho odtiaľ vyhodiť. Knižnica je obecná, nie je tvojím vlastníctvom.
- Viac ako dva roky sme navrhovali zlepšenia v knižnici, ale drvivá väčšina z tých návrhov doteraz nie je zrealizovaná a to bez akéhokoľvek odôvodnenia z tvojej strany. Naozaj mi vadí, že knižnica nie je otvorená aspoň raz každý týždeň. Od septembra minulého roku (kedy bolo oznámené, že náš projekt bol úspešný) neriešiš veci okolo rekonštrukcie knižnice.
Elektronická evidencia, ktorá sa dala pri dobrej organizácii zvládnuť za dva-tri mesiace, sa ťahá viac ako dva roky, a to sme ešte ani len nezačali s čiarovými kódmi. Objednávanie kníh z domu bude pri takomto "tempe" možné až za niekoľko rokov, hoci to mohlo byť už dávno hotové. Vyraďovanie kníh sa ťahá týždne, pritom pomoc dobrovoľníkov mimo výpožičných hodín odmietaš. Do facebookovej skupiny si dala posledný príspevok pred dvoma mesiacmi. Čitateľský klub si naposledy zvolala vo februári.
- Všade vítajú prácu dobrovoľníkov a tešia sa im, ty ich zjavne vnímaš ako ohrozenie a žiadaš o zrušenie dobrovoľníckych zmlúv. To je tak absurdné, že na to nemám slov (a to už je čo povedať).
- Povedala si, že sa sťažujem, že som robila v knižnici zadarmo. To je ďalšia absurdnosť, pretože to je predsa princíp DOBROVOĽNÍCKEJ práce. Povedala si, že sa mi nikto neprosil, aby som pracovala v knižnici. Iste, a ja som žiadne prosby od nikoho ani nečakala. Nesťažujem sa, len som skonštatovala, že ti ŠESŤ ľudí bolo ochotných zadarmo a vo svojom voľnom čase pomáhať, aby KNIŽNICA FUNGOVALA LEPŠIE. Nie aby niekto nejako ohrozoval teba alebo tvoju funkciu. Miesto toho, aby si to ocenila a pomoc efektívne využila, sa urážaš a odnášaš z knižnice veci, ktoré si tam doniesla (kávovar, sedačku), aby si dosiahla čo presne? Potrestala ma? Alebo iných čitateľov? Alebo máš lepší dôvod?
- Ja ako dobrovoľníčka môžem a súčasne nemusím niečo v knižnici robiť. Ale funkcia (a plat) so sebou nesú zodpovednosť a jediné, čo po tebe ako občianka chcem, aby si zabezpečovala aspoň tú službu, ktorú garantuje knižničný poriadok - KNIŽNICA OTVORENÁ ASPOŇ DVE HODINY KAŽDÝ TÝŽDEŇ. Opakovane sme ti navrhovali, že ťa môžeme zastúpiť, ak ty nemôžeš. Navrhovali sme ti rozšírenie výpožičných hodín, čo bez vysvetlenia ignoruješ.
Rada by som toto všetko s tebou prebrala ešte raz osobne. Budúci piatok prídem do knižnice ako zvyčajne. Ak sa ti nebude dať 6.6. prísť, prosím, dohodni za seba záskok a porozprávame sa neskôr.
Ďakujem.
Pekný večer
Anka
***
V pondelok 2.6. som zašla na obecný úrad, aby som sa spýtala, s čím tam vlastne knihovníčka prišla. Starosta však bol na školení, z ktorého sa mal vrátiť až v stredu.
V stredu mi bolo na úrade povedané, že zo školenia sa vrátia až poobede a na úrad už neprídu. Vo štvrtok neboli úradné hodiny.
V piatok 6.6. som starostu zastihla len medzi dverami, dohodla som sa teda s ním na stretnutí ďalší pondelok.
Večer som išla do knižnice a znova som sa pýtala knihovníčky, v čom vidí problém. Odpovedala mi, že to nechce riešiť, že to ešte nemá spracované. Povedala som, že ok a že mám na pondelok ohľadom tejto záležitosti dohodnuté stretnutie na OcÚ.
Zvyšok výpožičných hodín som strávila čítaním knihy.
V pondelok 9.6. som prišla na obecný úrad, zdržala som starostu presne 13 minút a 40 sekúnd, pri rozhovore bola prítomná aj pani Danihelová a rozhovor mám nahratý.
Dozvedela som sa, že knihovníčka nepodala oficiálnu sťažnosť a tak to starosta neriešil. Na to som reagovala, že teda môžem podať oficiálnu sťažnosť ja, ak to potrebuje na to, aby s tým dačo robil. Lebo knižnica nefunguje ani tak, ako fungovať má, a už vôbec nefunguje dobre. Povedala som, že knižnica nie je otvorená každý týždeň, ani po dvoch rokoch nie je dokončená elektronická evidencia a ohľadom rekonštrukcie knižnice knihovníčka od minulého leta neurobila vôbec nič.
Požiadala som starostu, aby v piatok prišiel do knižnice, aby sme sa mohli s knihovníčkou porozprávať bez toho, aby prišlo k rôznym komunikačným šumom.
Na to starosta odpovedal, že môže prísť až ďalší piatok.
V piatok 13.6. som teda o plánovanom stretnutí informovala knihovníčku a výpožičné hodiny som strávila tým, že som si čítala knihu.
***
V piatok 20.6. mala moja dcéra absolventskú vernisáž v Malackách. Z knižnice som teda musela odísť skôr. (Aj tak som tam nič nerobila, len si čítala.) A pretože do môjho odchodu pán Danihel do knižnice neprišiel, zašla som sa nasledujúci pondelok 23.6. spýtať na OcÚ, či tam vôbec bol.
No nebol.
Ale vraj mu knihovníčka hovorila, že chce skončiť. Na to som reagovala, že o tom nič neviem, že mi takéto trucpodniky prídu zbytočné a že by som bola naozaj rada, keby sa táto záležitosť konečne vyriešila, už to trvá dva mesiace. Spýtala som sa ho, či môže prísť v piatok do knižnice a navrhla som, že by sa stretnutie mohlo konať aj behom týždňa na obecnom úrade. Na to pán Danihel odpovedal, že zistí, kedy by mohla knihovníčka prísť a dá mi vedieť.
Tak som poďakovala, pozdravila a odišla.
(Rozhovor sa odohrával v kancelárii starostu, znova aj za prítomnosti pani Danihelovej a trval dve minúty a dvadsaťsedem sekúnd. Po mojom odchode vyšiel pán Danihel pred budovu a tam so mnou viedol druhý rozhovor, ten trval 25 minút, a týkal sa hlavne iných záležitostí. Oba rozhovory mám nahraté.)
***
Z obecného úradu mi v týždni žiadna správa neprišla, nikto mi nevolal a žiadne stretnutie sa nekonalo.
V piatok 27.6. bolo v miestnom rozhlase vyhlásené, že knižnica bude zatvorená. Znova som sa pýtala pani Meňhartovej a pani Trstenskej, či ich niekto oslovil ohľadom zastupovania. Neoslovil.
Krátko po vyhlásení mi volal pán Danihel, oznámil mi, že knihovníčka predošlý deň odovzdala na obecnom úrade kľúče od knižnice s tým, že končí. Spýtal sa ma, či môžem teraz ísť do knižnice. Po mojej kladnej odpovedi sa spýtal, či mám kľúče. No, nemám, kde by som ich vzala?
A tak pán Danihel zašiel na obecný úrad, zobral kľúče a potom sme sa stretli v knižnici. Rozhovor, ktorý sme viedli, trval tridsať minút a bol mimoriadne zaujímavý.
Tu zhrniem v bodoch to, čo sa týkalo knižnice. Prepis celého rozhovoru pridám ako samostatný článok. (Nahrávku môžem pustiť každému, koho to zaujíma a kto si na to nájde pol hodiny čas.)
- Povedala som, že v knižnici treba robiť okolo rekonštrukcie, ak sa to má stihnúť toto leto. Treba čo najskôr objednať lino a police na knihy, dodacie lehoty bývajú niekoľko týždňov.
- Tiež som povedala, že nová knihovníčka musí byť niekto, kto dokáže urobiť odbornú prácu. Nemôže to byť "nejaká dôchodkyňa", ako si to predstavoval pán Danihel.
- Keďže nadpolovičnú väčšinu poslancov v podstate riadi Erik Danihel, ktorý vedome a cielene sabotuje všetko, čo navrhnú "opoziční" štyria zomosácki poslanci (a/alebo ja), navrhla som, aby pán Danihel oslovil pani Vargovú a ponúkol jej prácu knihovníčky. Alebo by mal urobiť riadne výberové konanie.
- Ide o to, aby knižnica fungovala najlepšie, ako je za daných okolností možné. Nemá to byť o tom, aby (si alebo niekomu) niekto niečo dokazoval.
A na odchode pán Danihel ešte povedal, že sa knižnici bude venovať budúci týždeň, lebo potom má tri týždne dovolenku (čiže od 7.7.).
30.6.2025 11,35 hod. mail s názvom Obecná knižnica, adresované starostovi a poslankyniam/dobrovoľníčkam v knižnici pani Meňhartovej a pani Trstenskej
Dobrý deň,
podľa informácií, ktoré mi minulý piatok poskytol pán Danihel, Veronika Šimkovičová ukončila svoju činnosť ako knihovníčka. Oficiálny dôvod neviem.
V piatok som bola v knižnici ja ako dobrovoľníčka. Pýtala som sa pána Danihela, kto bude knihovníčkou a navrhla som osloviť Martinu Vargovú. Pán Danihel mi odpovedal, že osloví nejaké dôchodkyne. Na to som reagovala, že knižnicu musí viesť človek, ktorý má odborné knižničné vedomosti a že by mal ako starosta obce vyhlásiť výberové konanie.
Pred pol hodinou si pán Danihel prišiel pre kľúče a na moju otázku, kto bude v knižnici v piatok, odpovedal, že knihovníčkou bude pani Konečná, správkyňa KD. Keď som sa informovala, či vie pani Konečná aspoň nahrať knihu do elektronického systému, či riadne vyradiť knihy z evidencie, som sa dozvedela, že pán Danihel nevie.
Dovolím si veľmi pochybovať, že pani Konečná ovláda aspoň jednu z týchto činností.
Knihovníčka má pritom viacero povinností, ktoré sa dajú zhrnúť do troch hlavných oblastí: odborné knižnično-informačné činnosti, správa knižničného fondu a organizácia a realizácia aktivít. Knihovníčka sa stará o akvizíciu, katalogizáciu, ochranu a revíziu knižničného fondu, ale aj o organizovanie podujatí a prácu so systémom.
Takže sa pýtam znova - čo bude ďalej s knižnicou? Kto bude knihovníčka a kedy a ako sa bude realizovať rekonštrukcia knižnice?
Miškerníková
***
30.6.2025 11,47 Zdenka Meňhartová pridaní adresáti Viktor Klik, Igor Meňhart, hlavný kontrol´ór a obecná právnička
Pridala som do adresara zopar ludi. Nejdem sa zavzdušňovať nad tým, čo povedal niekto alebo nepovedal, moja skúsenosť je, že starosta pomerne často "žartuje". Zasielam stručné info, poprosím predovšetkým pána starostu, aby to dočítal až do konca. Žiadam vyhlásiť riadne a transparentné výberové konanie, kde bude MINIMÁLNA požiadavka stredoškolské vzdelanie s maturitou, prax s PC. Knihovníčka nie je pani, čo sedí v stánku PNS a predáva cigarety. Pani Vlasta to tam desaťročia viedla tak, že sme si ten bordel zažili na vlastnej koži. Prestaňte si myslieť, že každý môže robiť čokoľvek. Potom počúvam od novej zamestnankyne OcU, ako sú tam ľudia, čo nikdy nerobili v štátnej správe (mmch, samospráva nie je štátna správa) a je tam bordel. V knižnici sa už prvé radikálne kroky urobili k tomu, aby fungovala normálne, nebudem sa teraz prizerať tomu, ako to zas celé ide naspäť. Pani Miškerníková odpracovala stovky hodín v knižnici zadarmo za uplynulé dva roky a nechce sa uchádzať o to miesto iba preto, že sa obáva, že Erik Danihel bude kvôli osobnej antipatii sabotovať knižnicu. Už mám týchto uhranských hrátok akurát tak dosť. Uvedomte sa, upracte si to tam, lebo už to začnem takto komunikovať verejne, vážne stačí.
Mmch, už odpovedal Erik Danihel na maily členiek redakčnej rady? Toto do stratena nepôjde, budem tie odpovede pýtať.
Povolanie knihovníčka (alebo knihovník) sa zameriava na správu a organizáciu knižničných zbierok, poskytovanie informačných služieb a podporu čitateľov.
Náplň práce zahŕňa prácu s knižničným fondom, vyhľadávanie informácií, pomoc pri výbere kníh a prácu s katalógmi a databázami. Ide o povolanie, ktoré spája lásku ku knihám s prácou s ľuďmi a informačnými technológiami.
Náplň práce knihovníčky
Správa a organizácia knižničného fondu: Zahŕňa triedenie, evidenciu, katalogizáciu a ukladanie kníh a ďalších materiálov do knižničného fondu.
Poskytovanie informačných služieb: Pomoc čitateľom pri vyhľadávaní informácií, odporúčanie kníh, poskytovanie bibliografických údajov a práca s elektronickými databázami.
Práca s katalógmi: Tvorba a aktualizácia online a offline katalógov pre ľahšie vyhľadávanie v knižničnom fonde.
Organizácia podujatí: Plánovanie a realizácia knižničných podujatí, ako sú výstavy, besedy a čítania pre deti a dospelých. Práca s elektronickými systémami: Zvládanie knižničných informačných systémov, práca s počítačmi a digitálnymi zdrojmi. Zabezpečovanie medziknižničných výpožičiek: Spolupráca s inými knižnicami pri výpožičkách kníh pre čitateľov.
Udržiavanie poriadku a čistoty v knižnici: Zabezpečovanie príjemného prostredia pre čitateľov.
Kvalifikácia a zručnosti:
Vzdelanie: Zvyčajne je vyžadované stredoškolské alebo vysokoškolské vzdelanie so zameraním na knihovníctvo a informačnú vedu, alebo preukázateľná prax v odbore.
Zručnosti: Dobrý prehľad v literatúre, organizačné schopnosti, komunikačné a prezentačné zručnosti, znalosť informačných technológií a jazykové znalosti sú výhodou.
Osobnostné vlastnosti: Trpezlivosť, zodpovednosť, ochota pomáhať, láska ku knihám a záujem o prácu s ľuďmi.
Možnosti uplatnenia:
Verejné knižnice: V mestských a obecných knižniciach.
Školské knižnice: V školách a vzdelávacích inštitúciách.
Akademické knižnice: Vo vysokoškolských knižniciach.
Špeciálne knižnice: V odborných knižniciach zameraných na špecifické oblasti.
Knižnice pri múzeách a galériách:
Piatok 4.7. mi krátko po ôsmej ráno volal pán Danihel, či môžem v ten deň ísť do knižnice. Odpovedala som kladne, tak mi vzápätí doviezol kľúče a povedal, že bude zverejnený inzerát, že sa hľadá knihovníčka. Tak super.
***
O necelú hodinu neskôr - TRAMTATADÁ!

***
S pani Meňhartovou sme protestovali takmer súčasne.

***
4.7.2025 9,11 hod. Anna Miškerníková, mailové vlákno Obecná knižnica
Dobrý deň,
prosím vás, ten inzerát je vtip? Kde máte nejaké požiadavky na vzdelanie a kvalifikáciu, náplň práce? Ako písala pani Meňhartová v pondelok - nemôže každý robiť čokoľvek. Knihovníčka musí mať aspoň stredoškolské vzdelanie s maturitou, prax s PC a aspoň nejaké vedomosti o literatúre. Náplň práce knihovníčky môžem poskytnúť. Prípadne si to vypýtajte od Veroniky Šimkovičovej.
Miškerníková
***
4.7.2025 9,29 hod. Igor Meňhart
Bojím sa, že to nie je vtip, ale realita ZV.
***
4.7.2025 10,26 Zdenka Meňhartová
Začinam byť vážne nahnevaná a teraz je mi jedno, či to zoberie niekto ako urážku - presne toto je jeden z dôvodov, pre ktoré som presvedčená o tom, že na čele obce by mal stáť človek s akademickým vzdelaním, mysliaci v kontexte a chápajúci všetky potreby samosprávy.
A nie je to urážka, je to prosté konštatovanie toho, že na pozíciu starostu obce sú potrebné isté predpoklady. Nie pre zvolenie, to všetci vieme (žiaľ, ale pevne verím, že prebehne aj v tomto smere legislativna úprava), ale pre samotný výkon mandátu.
Inzerát na webstránke obce bol doplnený.

4.7.2025 16,44 hod. Pavol Danihel - mailové vlákno Obecná knižnica, ale adresované iba Zdenke Meňhartovej
Už tu jeden stál s titulom a ako to dopadlo.
S pozdravom
Pavol Danihel
starosta obce
OBEC Záhorská Ves
Hlavná 29
900 65 Záhorská Ves
+421 34 778 03 85
pavol.danihel@zahor*kaves.sk
V pondelok 7.7. poslala pani Vargová na obecný úrad mail so záujmom o pozíciu knihovníčky. V utorok dostala z obecného úradu správu, aby v stredu prišla podpísať dohodu o výkone práce.
V stredu 9.7. však bolo zrazu všetko inak. Pán VEDÚCI úradu predsa najprv musí spraviť pohovor s jedinou záujemkyňou, ktorej kvality boli zrejmé a ktorú odporúčali (minimálne) dve poslankyne, ktoré o knižnici a knihovníckej práci vedia toho fakt veľa.
Zostalo záhadou, na základe čoho pán Danihel usúdil, že jedine on je tá pravá osoba, ktorá ma posudzovať kvality budúcej knihovníčky, keď on samotný o tej práci vie jedno veľké NIČ.
O knižnici sa pani Vargová od pána Danihela nedozvedela ani to, kto tam upratuje. Musel sa ísť spýtať pani Konečnej.
Zato sa riešil Záhorský hlásnik. Pani Vargová je síce členkou redakčnej rady, ale obecné noviny majú svoju šéfredaktorku a pohovor mal byť o knižnici.
Ale pani Trstenská nedvíha pánovi Danihelovi telefón v tom momente, ako si on zmyslí, že s ňou potrebuje hovoriť. Čo na tom, že poslanci majú svoje civilné povolania a nestoja celé dni v pozore, či náhodou starosta niečo nebude potrebovať.
Ďalej sa pani Vargová dozvedela, že pani Meňhartová a pani Trstenská zrušili zastupiteľstvo, keď z neho odišli po návrhu Erika Danihela na zrušenie redakčnej rady. Ktovie, čo s tým podľa pána Danihela asi tak mala urobiť pani Vargová.
Navyše pani Meňhartová píše na facebook "negatívne veci", a pani Vargová to ešte aj lajkuje. A v Hlásniku nemajú byť zápisnice, načo, on robil v tlačiarni a žiadna obec to už do novín nedáva.
A on nie je spisovateľ, aby vypisoval maily.
A tak.
No... proste "profesionál" jak maľovaný.
9.7.2025 18,48 hod. Zdenka Meňhartová, mailové vlákno Obecná knižnica, adresované všetkým predchádzajúcim adresátom
Nemám ja na toto chuť, nemáš kapacitu ani len odhadnúť, čo všetko Ti chýba. Ja Ti to aspoň hovorím otvorene a nie poza chrbát, ako mnohí iní.
Ja mám vysvetlovať starostovi význam kultúrnovzdelavacej inštitúcie, akou knižnica je? Šibe??? Naopak to má byť, to Ty sa máš starať o to, aby bola a fungovala a nie my sa doprosovať a počúvať dokolečka tú sprostú otázku: koľko ľudí tam chodí? No málo, do prdele a to má byť signál, že máme niečo robiť, aby sa zdvihla vzdelanosť a kultúrna úroveň v obci. Máme myslieť dopredu a hľadať riešenie! Ty máš nieco robiť a Ty máš niečo vymyslieť.
A buď ticho o jednom, ktorý tu už vzdelaný bol, pretože tu bol aj vďaka Tebe. Všetci ste ho kryli, tak fakt radšej buďte ticho. A je dosť rozdiel medzi vzdelanim získaným za kopanie do lopty v reprezentácii a tým, čo má za sebou Sukovský alebo Klik, vrátane pracovných skúseností. Ty mi nehovor, že Ti ide o obec, to by Ti bolo jasné, že Sukovský by bol býval pre obec omnoho užitočnejší. Ja už sa odmietam bavit o tom, prečo je potrebná knižnica, prečo je potrebné dodržiavanie rokovacieho poriadku, prečo je potrebné dodržiavať stanovy združenia. Nie som v pomocnej škôlke. A obecný úrad nie je chránená dielna, aby som stále brala ohlad na to, že je tam bordel, ktorý treba najskôr upratať a hlavne treba o ňom mlčať.
A výroky typu - ja nebudem písať maily, ja nie som spisovateľ? Ti šibe? Ty v prvom rade ani len neovládaš pravopis úradného jazyka. My nie sme na špagátiku, Zuzka Ti nebude dvíhať, keď online učí a ja z princípu a po skúsenostiach chcem všetko písomne. V roku 2025 už naozaj môžeme mať na starostu aspoň taký nárok, aby vedel písať.
Mmch, viacerí z nás konštatujú, že dostávame z OcU ešte menej info než za Borisa.
A čo si napísal Zuzke o rozpočte na Hlásnika? Ty buď rád, že konecne nejako vyzerá. Nejakých 200 Eur navyše zabije túto obec? Kedy si nám dal nejaký podklad o povolenom počte strán??? Ak Ti niečo fakt ide, tak svojou nevedomosťou a nekompetentnosťou znechucovať tých pár ľudí, čo robia normálne. Len tak pokračuj a ostane Ti múdry Erik s Rišom a Standom, tí Ti budú prikyvovať a tlieskať, presne tak to mal Boris zariadené. Uvedom si, že Zuzka ten Hlásnik odmakava zadarmo. Jediná vec, ktorá tu začína mať úroveň, tak ju treba zničiť?
Vážne sa zamysli, aká je Tvoja skutočná motivácia.
***
9.7.2025 18,54 hod. Zdenka Meňhartová
Ach, opravujem sa, Ty si to Zuzke nenapísal, Ty si to vysypal na Maťu, ktorá došla kvôli niečomu úplne inému. Toto je tá sedlačina, ktorej sa Záhorská nevie zbaviť. Starostovi príde na pohovor záujemca o miesto a on začne riešiť všetko iné. My si fakt nezaslúžime profesionálny prístup?
***
9.7.2025 22,02 hod. Viktor Klik
Caute,
1) Co s rozpoctom na Hlasnika?
2) Co s kniznicou?
Lebo v podstate mne je jedno ci tam chodi 5 alebo 300 ludi. V dobe kedy knihy stoja stale viac, mame v obci spisovatelov, prekladatelov, editorov je asi nie dobry napad nevyuzit tento potencial. A to ze tam chodi 5 ludi je asi vizitka historickeho pristupu ku kniznici. Nulova informovanost, fajcenie v kniznici a na okraji zaujmu a aktivit obce.
V.
***
9.7.2025 22,05 hod. Zdenka Meňhartová
Ja už asi dnes poprosím môjho manžela, aby vypol wlan, lebo som na starostu práve tak vytočená, že za klobúk by si nedal, čo by som zverejnila. Boris druhý. Ale konc.
***
9.7.2025 22,11 hod. Zdenka Meňhartová
Ja som vedela po tych 7 mesiacoch zastupovania, ze to nie je lider s viziou, ale ze je az takato brzda, to som fakt netusila.
9.7.2025, 22,01 hod. mail s názvom Záujem o prácu knihovníčky, adresované obecnému úradu a Pavlovi Danihelovi, vo viditeľnej kópii pani Meňhartovej, pani Trstenskej a pani Vargovej.
Dobrý deň,
po správach z dnešného pohovoru, ktorý absolvovala pani Vargová, oznamujem, že aj ja mám záujem o prácu knihovníčky, aby si pán starosta mal z čoho vyberať. Prosím o zaslanie inštrukcií, aké doklady budete potrebovať.
S pozdravom
Miškerníková
***
(Na tento mail som do dnešného dňa nedostala žiadnu odpoveď ani z obecného úradu, ani od pána Danihela.)
10.7.2025 9,05 hod. Pavol Danihel - mailové vlákno Obecná knižnica, ale adresované iba Zdenke Meňhartovej
---------- Forwarded message ---------
Od: Pavol Danihel <pavol.danihel@zahorsk*ves.sk>
Date: št 10. 7. 2025 o 9:05
Subject: RE: Obecná knižnica
To: Zdenka Menhartova <poslankynamenha*tova@gmail.com>
Ahoj, prosím nepíš mi hlúposti najskôr si over informácie. Zuzke aj tebe som viackrát volal neberiete mobil potom nemáš overené informácie. Povedal som, že ste pridali 8 strán, tak v dvoch číslach budete musieť 4 strany ubrať alebo poslanci budú musieť pridať eura na hlásnik, čo predpokladám pri tejto zostave asi ťažko prejde. A keď mi neberieš mobil to znamená že nechceš so mnou komunikovať, tak načo mi píšeš.
10.7.2025 9,05 hod. Pavol Danihel - mailové vlákno Obecná knižnica, ale adresované iba Zdenke Meňhartovej
A ešte k písaniu keď ma uvidíš písať, potom môžeš tvrdiť, že píšem. Pekný deň a pozdravuj Martinku.
S pozdravom
Pavol Danihel
starosta obce
OBEC Záhorská Ves
Hlavná 29
900 65 Záhorská Ves
' +421 34 778 03 85
*: pavol.danihel@zahorskaves.sk
***
10.7.2025 11,19 hod. Zdenka Meňhartová adresované všetkým predchádzajúcim adresátom
Dobré ráno Palo, keď si píšeme vo vlákne, prosím, odpovedaj naďalej vo vlákne všetkým. Pozri si, z akého mailu mi píšeš - áno, ako starosta obce, to znamená pracovnú úradnú poštu. opätovne Ti oznamujem, že ju chcem v písomnej podobe a to nielen na základe skúseností s Borisom, ale už aj na základe skúseností s Tebou. Začni poslancov informovať spôsobom, aký si zázračne dokázal pár týždňov pred voľbami a zrazu si ho zázračne zabudol. Asi zmizla motivácia, ale to dokážem chápať, ale nie s tým súhlasiť. Napríklad v pondelok mi napísal obyvateľ, či je normálne, že starosta presedí hodiny pri Morave, aby sa pozeral na bager a ja som mu nič neodpovedala. prečo? Lebo od Anky som počula, že máš dovolenku, lenže nemám jednoducho oficiálnu informáciu o tom, takže obyvateľ si naďalej bude myslieť hlúposť a to vďaka Tebe. Povedať niečo o stranách v Hlásnikovi máš Zuzke ako šéfredaktorke a nie osobe, ktorá príde na pohovor na miesto v knižnici. To, že Ty o knižnici nič nevieš, neznamená, že musíš hluché ticho zaplniť hlúpym ohováraním. Povedať, že Ty si predsa v tlačiarni pracoval a NIKTO už nedáva do novín informácie zo zastupiteľstva, je KLAMSTVO (dôkaz v ďalšom maily) a vyznieva mi to veľmi účelovo. Toto je tá cesta k informovanosti obyvateľov? Ja neviem, či si klamal účelovo, alebo z nevedomosti, každopádne výsledok je ten istý - pre obec je to veľmi zlá správa. Chcem s Tebou komunikovať ako so starostom obce, respektíve musím, pretože jednoducho si starosta obce a žiadam primeranú pracovnú komunikáciu. V roku 2025 je mail už takmer prekonaný, používajú sa iné platformy, ale v Záhorskej sa zatiaľ uspokojíme aj s tým. Takže my urobíme krok vzad a Ty sa snaž urobiť aspoň krok vpred, aby sme sa stretli aspoň na tom maily.
***
10.7.2025 11,20 hod. Zdenka Meňhartová
Obecné noviny obce Zohor, z Tvojej tlačiarne


***
10.7.2025 11,39 Zdenka Meňhartová
A pri tejto poznámke sa zastavím - pozdravujem Martinku - toto je absolútne no go! Ty sa máš správať ako profík a nie potom vyčítať niekomu, že si nenechal pre seba žvásty, ktoré sa týkali tretej osoby. Kancelária starostu nemá slúžiť na roznášanie klepov. Toto si neurobil prvý raz, prvý raz si mi zdvihol tlak, keď si si zatvoril dvere na kancli pri návšteve Jara Ščepána a začal si mu vyčítať, prečo zverejnili list ohľadom ich problému. Ty nevieš prečo? Pretože si nekonal!!!! Pre Tvoju nečinnosť, pre Tvoju zbabelosť, pre Tvoje neplnenie si povinností. A Ty miesto toho, aby si sa hanbil, ešte kladieš ľuďom takéto hlúpe otázky. A ešte mu povieš, tak nech sa teda súdi.
Dúfam, že sa potom k tomu priznáš, keď tu nejaký slabomyselník bude vykrikovať, že Jaro je udavač.
Čo sa týka Maťky, skús jej niečo vyčítať! To už si na Tebe zgustnem verejne.
A teraz zopár čísel:
Rozpočet na Hlásnika : 3500 Eur
Doteraz dve čísla: 1767,17 Eur
Uznesenie č.122/2024 - OZ schvaľuje odmenu za RR spolu vo výške 1000 Eur - to je z položky dohodárov a tá sa navyšovala
V roku 2023 bol rozpočet 1140 Eur a podľa faktúr sa minulo 2500 Eur (keď odrátame tombolové lístky, ktoré ste tam namiešali)
Takže to celkom sedí zatiaľ, ak sa prešvihne, sociálna komisia už dva roky za sebou nevyčerpala svoj "úžasný balík" a prepadli peniaze do RF, tak si urob rozpočtové, k tým pár stovkám nepotrebuješ OZ. A fakt je mi zle, keď čítam od Teba "pri Tejto zostave..." Tak hlavne, že z toho najmenej bystrého si urobil podstarostu, predsedu Valného zhromaždenia, zástupcu predsedu Krízového štábu atď. Síce si to podľa mňa urobil opäť raz z nevedomosti, lebo si nemal ani poňatia, čo všetko robí podstarosta, ale to je opäť raz pre obec len a len zlá správa.
***
10.7.2025 11.42 hod. Zdenka Meňhartová
Aby nevzniklo nedorozumenie - rozpočtové u rezervného fondu, kde už 2x prepadli peniaze sociálnej komisie, nie z tohtoročnej položky.
***
10.7.2025 11.43 hod. Anna Miškerníková
Dobrý deň,
ak náhodou ešte niekto nevie, včera večer som poslala mail so záujmom o prácu knihovníčky. Nemala som to síce pôvodne vôbec v úmysle, ale keď som sa dozvedela, akým spôsobom starosta obce robil pohovor s pani Vargovou, prehodnotila som to. A som naozaj zvedavá, ako a kedy chce starosta obce robiť pohovor so mnou a hlavne - aké informácie mi o tejto práci poskytne.
Miškerníková
Pán Danihel mi volal, hovor som nemohla prevziať, tak som ho zrušila a poslala som sms. V tej istej minúte poslal sms aj on.

10.7.2025 12,34 hod. Anna Miškerníková mailové vlákno Obecná knižnica
Ešte by som chcela vedieť, kto pôjde zajtra do knižnice.
***
10.7.2025 12.36 hod. Zuzana Trstenská
Ahojte, dobrý deň,
sú chvíle, keď nemôžem dvíhať telefón a môže sa stať, že potom na to zabudnem, resp. predpokladám, že ak mi neprišiel mail ani sms, že mám zavolať, tak už netreba. To je predsa normálne. Naozaj stačí napísať sms: Chcem sa porozprávať o Hlásniku, zavolaj. A ja zavolám.
čo sa týka Hlásnika:
Absolútne nerozumiem, odkedy platí, že Hlásnik musí mať 16 strán. Nie je to nikde špecifikované, a keď som si pozrela minulé čísla z predchádzajúcich rokov, dĺžka sa pohybovala od 12 strán po dvadsať strán podľa toho, koľko materiálu redakcia mala. Ja si naopak nemyslím, že treba skracovať počet strán. Podľa mňa postačí znížiť počet výtlačkov. Koľko ich ostane na úrade bez využitia? Koľko z nich sa po mesiacoch vyhodí? To sú zbytočne vynaložené financie, okrešme preto počet výtlačkov na reálne čísla. Takisto môžeme zmeniť kvalitu papiera. Ušetriť sa dá na všeličom, nemusí to byť počet strán. Aby sme sa do budúcnosti vyhli takýmto "škandálom", navrhujem stretnutie starostu s redakciou, kde si písomne nastavíme parametre a spoločne sa pozrieme na čísla. Pokojne vypýtam informácie z tlačiarne: rôzne cenové ponuky za rôzne varianty. A, Pali, ak teda na Hlásniku prerobíme aj gate, pokojne môžeme pohľadať lacnejšiu tlačiareň. Nie je problém.
Časopis si pred tlačou dostal zalomený, pani grafička ti ho poslala, však? Vedel si, že je na 20 strán -- a potom som tam pridala aj ZŠ. Myslel si si, že po pridaní ďalších článkov bude časopis kratší? To hádam nie. Po dvoch zaplatených číslach sme minuli 52 percent alokovaného rozpočtu. Za toto číslo to bude viac, podľa toho, ako to počítam o približne 12 eur viac. To je naozaj na zruinovanie ďalších generácií Uhranov.
Zuzana
***
10.7.2025 12,42 hod. Zdenka Meňhartová
V týchto dvoch faktúrach je rozdiel 4 strany, to nevyzerá na zruinovanie. Tak sa poďme baviť o faktoch a číslach.

***
10.7.2025 12,53 hod. Zuzana Trstenská
A ešte mám nápad! Pali, pokojne to zasponzurujem -- tak ako sa kedysi ďakovalo starostovi v záhlaví, poďakujem sama sebe za sponzoring. Čo ty na to? Dobrá reklamná kampaň? Naozaj som nasrdená, že to bolo celé odkomunikované takto nešťastne, pomiešala sa knižnica s novinami, my ako redakcia so ZOMOSom (ako vždy, už je to obohratá pesnička, ktorá nerobí nič iné, ako múti vody) a tým pádom celá diskusia stratila zmysel. Ja vlastne ani neviem, čo riešime. 35 eur nad rozpočet? Tie rada zaplatím z vlastného. Bez žartu. Ja sa zajtra chystám do knižnice aspoň na chvíľu.
***
10.7.2025 13,00 hod. Zdenka Meňhartová
Ja som zásadne proti, aby si Zuzka okrem práce zadarmo ešte doplácala. Celé to tu je zas naopak, to starosta má chcieť, aby ľudia boli informovaní, to starosta mal na úvod vyvolať stretnutie s redakciou a prejsť si podmienky. A mmch,sú obce, kde je činnosť poslancov v redakcii ovecných novín platená . Je to určené v systéme odmeňovania poslancov. Nemusíme tu zadarmo tvoriť hodnoty a ešte sa nechávať okydávat.
A ešte raz vytiahne sprosté dedinské kecy, ohováračky, ZOMOS kartu atď, dám si tú námahu a budem na to reagovať verejne.
***
10.7.2025 13,40 hod. Anna Miškerníková
Od roku 2018 sa počet strán v Hlásniku hýbal od 16-20. Teraz prvý raz mal 24 strán a už to zruinuje obec? Erik Danihel chce odvolávať redakčnú radu, dôvod neuviedol - a keď sme ho chceli vedieť, tak na maily už viac ako tri týždne neodpovedá a zo zastupiteľstva pred diskusiu zdrhol.
Na pozíciu knihovníčky sú dve záujemkyne, obe vedia prácu zastať tak, ako treba - ale starosta obce ešte uvidí, kto tam zajtra pôjde.
Proste starosta a zástupca starostu sú asi takí profesionáli, ako som ja kozmonautka. Nie sme poslušné pritakávačky a tlieskačky akéhokoľvek nezmyslu, čo ide z OcÚ, tak budeme "potrestané"? Do knižnice dosadíte pani, čo vie možno zapnút PC, a do redakčnej rady človeka, čo neovláda pravopis?
To naozaj?
Nemá ísť náhodou o to, aby boli veci urobené poriadne?
Alebo ide o to, aby si starosta a podstarosta dokázali, že nám ukázali, kto je tu "šéf"?
***
10.7.2025 13,48 hod. Zdenka Meňhartová
Ak by si chceli iba plniť detské sny o pocite moci, to by mi nevadilo, pre niečo také mám i pochopenie. Ale nie v prípade, ak to znamená, že norma profesionality a úrovne práce v obci musí klesnúť tak, aby oni boli "v norme" . Tak ti pripomínam môj obľúbený - ani ja nikdy nebudem baletkou. A má to svoje dôvody.
Vo štvrtok večer si prišiel pán Danihel pre kľúče od knižnice. Nahrávka má 5 minút a 44 sekúnd a obsahuje:
- Pán Danihel volal už bývalej knihovníčke, lebo sa bude musieť urobiť inventúra.
- Dá mi do piatka obeda vedieť, kto pôjde v ten deň do knižnice.
- Nemá od pondelka 7.7. dovolenku, on mi nič také nepovedal, on mi povedal, že by ju CHCEL.
Zvyšok rozhovoru bol o kompe a o tom, či tam v pondelok bol alebo nebol, a čo robil a čo nerobil a čo robiť bude. A čo Zdenka napísala a čo tým myslela a tak ďalej a tak dokola.
11.7.2025 13,05 hod. Anna Miškerníková mailové vlákno Obecná knižnica
Včera večer si prišiel pán Danihel pre kľúče od knižnice a na moju otázku, kto tam dnes teda pôjde otvoriť, mi odpovedal, že mi dá dnes doobeda vedieť.
Nedal, takže znova - kto dnes otvorí knižnicu?
K dispozícii sú dokopy štyria ľudia, ktorí môžu (aspoň) pre dnešok zastať prácu knihovníčky. - pani Meňhartová, pani Trstenská, pani Vargová a ja.
***
11.7.2025 13,27 hod. Zdenka Meňhartová
Heh, Záhorská Ves - všetko naopak. Dobrovolníčka naháňa starostu. Takže čo, dnešný knižný klub bude na schodoch vonku? Mne je to v princípe jedno, ak tam bude tieň.
***
11.7.2025 13.40 hod. Zdenka Meňhartová
Ešte by som rada k tej inventúre, o ktorej včera hovoril starosta - v princípe tlieskam a presne to sa malo urobiť na celej obci, keď Boris odišiel, ale fakt by ma zaujímalo,ako to chce starosta urobiť teraz a v knižnici. Veronika prevzala knižnicu bez inventúry. Pani Vlasta, milá Uhranka, tam desaťročia vyfajčovala, aby jej nebolo zima, ale knihy sme tam našli v celých kopách také, ktoré vôbec neboli zaevidované. Takže sme ich začali zapisovať aj do knihy, aj do systému. Ani jedno ešte nie je dokončené, takže podla čoho chce vedieť koľko ich tam vlastne má byť?
Veronika tam podonášala ešte aj kopec vecí z domu, nejaké si vzala späť. My sme na naše náklady vymaľovali detskú časť, uhradili sme farbu a odpracovali to. Čo chce teraz starosta kontrolovať? Od stavu, v akom to Veronika prevzala, je už teraz tá knižnica niekde úplne inde. A mmch, aj moja chuť robiť čokoľvek.
***
11.7.2025 13.42 hod. Zdenka Meňhartová
A keď už sme pri správe majetku - inventúrne súpisy som tam tiež nikde nevidela visieť.
***
11.7.2025 13.47 hod. Anna Miškerníková
V zásade môže byť jedno aj mne, či bude knižnica otvorená, alebo nie.
Ale čitatelia by si možno radi prišli požičať knihy. A pán Danihel v predvolebnej kampani avizoval lepšie služby pre občanov.
Okrem toho - keďže je knižnica otvorená len dve hodiny týždenne, a aj to nie vždy, elektronická evidencia, ktorá sa dala pri dobrej organizácii zvládnuť za dva-tri mesiace, sa ťahá viac ako dva roky. A to sme na ešte ani len nezačali s tlačením a označovaní kníh čiarovými kódmi.
Objednávanie kníh z domu (o ktorom ako dobrovoľníčky hovoríme, odkedy do knižnice chodíme) bude pri takomto "tempe" možné až za niekoľko rokov, hoci to mohlo byť už dávno hotové. Vyraďovanie kníh sa ťahá mesiace, pritom na ponúkanú pomoc dobrovoľníkov mimo výpožičných hodín bývalá knihovníčka nereagovala.
Ono je toho podstatne viac, čo treba v knižnici u/robiť, ale však môžeme sedieť na schodoch pred knižnicou a čítať si.
Len je mi naozaj trpko-smiešne, že dobrovoľníci majú vôľu, aby niečo v obci fungovalo, ochotu to zadarmo odpracovať - a starosta má na háku.
***
11.7.2025 14,15 hod. Pavol Danihel - to isté mailové vlákno, ale adresované iba mne
Keby to má starosta na háku tak tam dva týždne nesedíte.
S pozdravom
Pavol Danihel
starosta obce
OBEC Záhorská Ves
Hlavná 29
900 65 Záhorská Ves
+421 34 778 03 85
pavol.danihel@zahorska*es.sk
***
11.7.2025 14,42 hod. Anna Miškerníková (pretože som si nevšimla, že predchádzajúca správa nešla na všetkých adresátov) adresované iba Pavlovi Danihelovi
Aha. A tým by ste potrestali koho presne? Nás - čo sme si "dovolili" sa pýtať? Alebo občanov? Alebo čo presne by ste tým dosiahli?
Pán Danihel, toto, čo je (nielen) v tejto mailovej komunikácii, je konštruktívna kritika. Vy máte v popise práce správu obce, my - ako poslanci a občania - ju máme kontrolovať. A to aj robíme.
Chcete sa zbaviť kritiky? Je to veľmi jednoduché - pracujte tak, aby nebolo čo kritizovať. Win-win.
***
11.7.2025 15,05 hod. Anna Miškerníková (a už som si to všimla, ale i tak) adresované iba Pavlovi Danihelovi
Pán Danihel, je veľmi nefér, že v hromadnej mailovej komunikácii odpovedáte iba jednému účastníkovi.
V zásade chápem vašu frustráciu. Ale znášať kritiku občanov je súčasťou vašej práce.
Boli takí verejní činitelia, ktorým sa to tiež nepáčilo a riešili to. Dostalo sa to až na súd, ktorý rozhodol, že starosta je verejný činiteľ a ten je povinný strpieť vyššiu mieru kritiky, a to aj viac expresívne vyjadrenia ako je bežné. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR hovorí: "...nie je možné postihnúť deliktuálne spôsobilú fyzickú osobu za to, že slovne atakuje verejného činiteľa." Spýtajte sa právničky, čo to znamená. Určite vám vyhľadá aj ten rozsudok.
Ľudskou rečou je napísaný napríklad tento článok:
https://snv24.sk/2024/10/13/zvysena-miera-kritiky-a-verejne-cinne-osoby/
Podvečer o 17,00 hod. prišiel pán VEDÚCI odomknúť knižnicu a vzápätí chcel odísť aj s kľúčmi s tým, že mu máme dať vedieť, keď skončíme, aby prišiel zase zamknúť.
Keď som sa ho spýtala, načo je toto dobré, prečo mi tie kľúče nemôže nechať, odpovedal, že má čas a preto príde. Keby čas nemal, tak by mi kľúče nechal. Keď som sa spýtala, kedy ma zavolá na pohovor, tak vraj netreba, lebo však všetko viem, tak čo sa ma má pýtať.
A na pozíciu knihovníčky sa mu prihlásila ešte jedna pani, tak s tou urobí neformálny rozhovor. Aj s Maťou to bol neformálny rozhovor, nie pracovný.
Aha.
A prečo si ho stále nahrávam. No, lebo zakaždým (nielen mne) povie niečo iné a ide podľa systému "...odvolávam, čo som odvolal a sľubujem, čo som sľúbil".
Táto nahrávka má 3 minúty a 28 sekúnd.
Do knižnice tento piatok prišla aj pani Meňhartová, pán Meňhart, pani Vargová, aj ďalší dobrovoľníci a ľudia, ktorých osud knižnice zaujíma.
Znova sme prešli zoznam z minuloročného projektu na rekonštrukciu knižnice a pozerali, aké sú aktuálne ceny a čo by sa dalo za peniaze z grantu zaobstarať. (Pani Meňhartová potom pripravila materiál na rokovanie OZ - viď nižšie.)
O 19,00 hod. prišiel pán Danihel zamknúť knižnicu a na moju otázku, kedy môžeme očakávať výsledky "výberového konania", alebo ako to teda chce nazývať, som dostala odpoveď, že tak týždeň - dva.
Ďalej som sa spýtala, ako to bude s knižnicou budúci týždeň? Tak vraj zase príde otvoriť.
Mikromanažér roka.
(Táto nahrávka má 29 sekúnd.)
(Nasledujúci utorok)
15.7.2025 12,39 hod. Anna Miškerníková mailové vlákno Obecná knižnica, adresované všetkým predchádzajúcim adresátom
Dobrý deň, pán Danihel,
dostala som informáciu od pani Vargovej, že miesto knihovníčky je už obsadené. Tiež som sa hlásila - prečo ste o ukončení "výberového konania" neinformovali aj mňa? Prečo som nebola pozvaná na pohovor? Aké kvalifikačné predpoklady má nová knihovníčka?
Miškerníková
***
15.7.2025 13,00 hod. Zdenka Meňhartová
Začína to tu voňať Mňačkom.
***
15.7.2025 13,13 hod. Zdenka Meňhartová
Takže, v prípade, že miesto knihovníčky dostala tajomná záujemkyňa zo Sokolskej, mám za to, že starosta vyradil z výberka 1. Anku, ktorá odpracovala v knižnici stovky hodín zadarmo, bola pri zavádzaní elektronického systému, ako aj pri tvorbe detského kútika.
Rovnako vyradil 2. Matku, ktorá má vzdelanie, prehľad, pravidelne sa účastní čitateľského klubu a píše o knihách do Hlásnika. A obe sú členky občianskeho združenia, ktoré už dva roky prispieva dobrovoľníckou prácou aj financiami do knižnice, ako aj napísalo úspešne žiadosť o dotáciu.
Výborne, toto už nepotrebuje ani dokresliť básnickými obrazmi, aby bolo jasné, že tu pokračujú Borisove praktiky.
***
15.7.2025 13,30 hod. Zdenka Meňhartová
A keď nám pan starosta bude písať vyčerpávajúcu odpoveď o kvalifikácii novej knihovníčky, poprosím aj info, ako dlho je dotyčná pani čitateľkou v našej knižnici. Ale ideme dobre, keď môže byť starostom človek, ktorý sa s úsmevom priznal, že nečítal 369nu, predsedom Valného ČOV človek, ktorý podľa vlastných slov neprečíta viac ako jednu A5, tak môže byť fakt každý čímkoľvek. Na toto som ja 7 rokov makala v tejto obci ako debil vo svojom voľne, aby to tu takto vyzeralo, krása.
16.7.2025 mail s názvom Materiál na rokovanie OZ plus postup realizácie projektu, adresované OcÚ, starostovi, všetkým poslancom, hlavnému kontrolórovi, právničke, Martine Vargovej a mne
Dobrý deň všetkým,
v prílohách zasielam Materiál na rokovanie OZ, poprosím zaradiť do najbližšieho zasadnutia a zároveň poprosím predsedu FK distribuovať všetkým členom komisie. Ďalej zasielam položky, ktoré treba čo najskôr objednať z dotácie, poprosím zavolať k objednávke poslanca Meňharta, aby nedošlo k omylu pri objednávaní. Ďakujem.
Info ku vláknu, kde neboli všetci: očakávam písomnú informáciu starostu obce ku výberovému konaniu na miesto knihovníčky, pokiaľ nič nepošle, nebude jeho pohľad zohľadnený v mojom vyjadrení pre verejnosť.
Bc. Meňhartová




***
16.7.2025 12,53 hod. Igor Meňhart
Dobrý deň,
pripájam fakturačné údaje k objednávke na regále.
Impeccable s.r.o.
D. Štúra 761/23926 01 Sereď
IČO: 50420631
DIČ: 2120311787
konateľ: Marian Kašík
S pozdravom
Igor Meňhart
17.7.2025 bol pán Meňhart s pani Trstenskou na obecnom úrade za pani Orgoňovou, aby prebrali platby za komunálny odpad a urobili objednávku na regále a lino do knižnice. Tento nákup mal byť financovaný z dotácie, ktorú obec dostala minulý rok po zaslaní projektu na rekonštrukciu knižnice.
18.7.2025 8,28 hod. Stanislava Orgoňová mail s názvom Materiál na rokovanie OZ plus postup realizácie projektu
Dobrý deň, pán starosta objednávky na knižnicu zatiaľ stornoval, objednávky si chce pán starosta prejsť s novou knihovníčkou.
Orgoňová
***
18.7.2025 8,59 hod. Zdenka Meňhartová
Pán starosta, ktorý sa na príprave projektu nepodielal ani písmenkom, na debordelizácii knižnice rovnako nie, Mati naznačoval miesto pohovoru, že "lajkuje tie negatíva" na ZOMOSe, sa teraz ide hrať na toho, čo môže. Iba preto, že a just.
Ako som to napísala pod jeho predvolebný leták? Nemá vzdelanie, schopnosti, jediné, čo má sú kompetencie. A zjavne už to aj on pochopil a chytá sa ich ako topiaci slamky. Rovnako, ako pochopil, že náskok pred "mudrlantami" bude mať vtedy, keď im nebude poskytovať informácie. Tu už je obec na poslednom mieste, nastal čas ega.
Tak hlavne, že nie je ako Šimkovič a robí obrovský krok ku transparentnosti.
***
18.7.2025 9,27 hod. Anna Miškerníková
Na projekte pracovalo päť poslancov, Veronika Šimkovičová a ja, projekt prešiel obecným zastupiteľstvom - ale o podobe knižnice bude rozhodovať nová knihovníčka, ktorá v knižnici (pokiaľ viem) nikdy nebola.
Na to, aby riadne urobil pohovory so všetkými troma záujemkyňami, na to si starosta čas nenašiel. Na to, aby riadne oznámil, koho a prečo na pozíciu knihovníčky vybral, ani na to si starosta čas nenašiel. Ale zrušiť objednávky stihol.
Naozaj pozoruhodný štýl manažovania správy obce.
#LepšieSlužbyPreObčanov
#NieSomAkoŠimkovič
***
18.7.2025 9,41 hod. Zdenka Meňhartová
Nikto z nás tu nie je na to, aby lahodil egu a detským snom Pavla Danihela. Prvoradá je obec. Je strašne zopsutá tým, čo zažila za posledné desaťročia. A tu nevieme naučiť nového starostu ani to, že v úradnom styku sa komunikuje mailom. Z xy dôvodov. A urazená je jeho ješitnosť, lebo "zverejňujeme negatíva".
Opakujem to xtý raz - obci nepomôžeme tým, že budeme velebiť ego niekoho, kto na to nemá. Pravidelné diskusie (uplne absurdné) to iba a len potvrdzujú.
K celému dianiu okolo knižnice sa vyjadrím verejne a teda o profesionalite zo strany starostu nemôže byť reč.
Včera zakúpené lepidlo na novú podlahu do knižnice vrátime do Hornbachu. Keď bude pán starosta prenášať knihy, upozorňujem, že už sú potriedené, tak nech si ich ukladá tak, aby ich vedel potom znova uložiť.
Jemu možno jeho brat DOVOLÍ použiť aj priestory vedľajšieho bytu. Toto je groteska.
To, že nás "za trest" od niečoho odpojí, neznamená, že sa ako poslankyňa, aktivistka, obyvateľka nebudem verejne vyjadrovať k tomu, ako to potom urobí on.
***
18.7.2025 21,04 hod. Zdenka Meňhartová
Dobrý večer, nedá mi to, lebo táto komédia priam láka.
Takže dnes pán starosta zavolal Vikimu, aby mu oznámil, že objednávku stopol, lebo "sa mu nezdá" tých 3 000, ktoré žiadame na dokončenie projektu do top podoby.
Ráno zas volal Zuzke, že nemá obec peniaze a "pri súčasnom zložení zastupiteľstva by to neprešlo tých 3 000". Ok, že jeho brat z princípu bojkotuje všetko, čo my robíme, to nie je žiadna novinka, ale mám tri otázky:
1. Sme štyria, fakt by sa nenašiel jeden poslanec, ktorý by sa pridal a zahlasoval za to, aby knižnica vyzerala fakt super? Fakt? To si starosta všetkých obehal a opýtal sa, či veštil z krištálovej gule výsledok?
2. Starosta samotný takýmito výrokmi polarizuje obecné zastupiteľstvo. Vlastne nám hovorí, že tamtí ostatní s nami nebudú súhlasiť, ani keby to bolo akokoľvek prospešné obci. Podľa mňa to nie je v poriadku.
3. Čo má žiadosť o 3 tisícky na doladenie dokonalého vzhľadu knižnice spoločné s objednávkami, ktoré máme vykryté dotáciou? Veď sa malo urobiť aspoň to, na čo máme. Apropo - máme ich ešte na účte?
FB skupina Záhorská Ves - miestny klub ZOMOS 18.7.2025 10,07 hod.


Takže ďalší piatok, kedy knižnica nebola otvorená. Lebo viete, taká inventúra sa nedá urobiť predtým, alebo potom. Alebo cez víkend. To musí byť just a presne cez výpožičné hodiny.
No, ale však uvidíme, ako si poradí nová knihovníčka. Možno budeme nakoniec milo prekvapení.
Možno.
No a ešte dve krátke ukážky, ako na to idú inde.
***
Obec Častá, okres Pezinok, 2 419 obyvateľov.
Knižnica je otvorená každý pracovný deň, spolu 19 hodín týždenne.

***
Obecná knižnica u susedov na Morave - obec Hukvaldy a bývalý kravín. Obec má 2 000 obyvateľov.
Rekonštrukcia bývalého kravína trvala dva a pol roka a náklady sa vyšplhali na 49 miliónov českých korún (1 989 000 €), pričom časť pokryla štátna dotácia a časť obec Hukvaldy, ktorá je aj majiteľom objektu.
V zrekonštruovanej budove oproti knižnici (180 m2), ktorá bola otvorená v máji tohto roka, pribudla obradná sieň. Na poschodí bude priestor pre základnú umeleckú školu, ktorá by ho mala začať využívať od nového školského roka.
V lete 2026 by mali opravy v novovznikajúcom centre obce pokračovať. Na rad by mala prísť aj stará sýpka, ktorej zlá statika už neumožňuje opravu. Preto ju čaká demolácia a na jej mieste bude postavený nový objekt, ktorý poslúži ako viacúčelová sála na koncerty, prednášky či iné kultúrne akcie.
Posledným objektom je bývalý teľatník, do ktorého sa po rekonštrukcii plánuje presťahovať obecný úrad. Celková investícia sa odhaduje na 250 miliónov českých korún (10 148 000 €) a revitalizácia by mala byť hotová do roku 2030.
Ešte raz - obec Hukvaldy má 2 000 obyvateľov.
Záhorská Ves 1 882 (stav k 31. decembru 2024).




Súvisiace články:
Obecná knižnica
Záhorský hlásnik