Dve muchy jednou ranou

No-no-no, občan!
Na zasadnutí OZ, ktoré sa konalo 18.11.2025, sa schvaľoval rozpočet
obce na ďalší rok a riešili sa ďalšie dôležité veci, o ktorých napíšem
neskôr. V tomto článku si môžete prečítať, ako sa vedenie obce zas a znova
pokúsilo zabiť dve muchy jednou ranou - jednak ma odradiť od ďalších občianskych aktivít a jednak zastrašiť každého, kto by tiež prípadne chcel uplatňovať
svoje občianske práva.
Namiesto transparentnosti a zodpovednosti sa tak (rovnako
ako za Šimkoviča) naďalej bojuje proti občanom, ktorí kladú nepríjemné otázky, a trvajú
na riadnom pracovnom výkone ľudí, platených z obecného rozpočtu.
Zo strany vedenia obce i niektorých poslancov boli (a stále sú) na zasadnutiach OZ dlhodobo a opakovane používané rôzne manipulatívne stratégie na
vyhýbanie sa vecným odpovediam. Pod článkom je malý prehľad o niektorých z nich.
Na tomto konkrétnom zasadnutí však išlo vyslovene o verejný lynč, kde odzneli klamstvá,
zavádzanie, obviňovanie a urážky. Starosta obce potom, ako obsiahlo hovoril o mojom konaní, priamo vyzval k vyjadreniu aj prítomné zamestnankyne OcÚ a potom dokonca i hlavného kontrolóra.
Ani jeden z nich pritom
nie je občanom nadriadený v žiadnom z významov slova a nikto z nich
nemá akékoľvek oprávnenie takto konať.
Zasadnutie obecného zastupiteľstva má byť priestorom na riadne a vecné riešenie záležitostí obce, nie miestom na osobné útoky či verejnú dehonestáciu niektorého z občanov. Ak sa predstavitelia obce domnievajú, že sa ktorýkoľvek občan dopustil nejakého pochybenia, existujú na to iné a korektné postupy na riešenie takej situácie.
Žiadosti o informácie
Občania majú právo vedieť, ako sa nakladá s verejnými
financiami a ako sa rozhoduje o ich obci. Samotný zmysel a podstata samosprávy spočíva
v tom, aby sa sústredila na potreby obyvateľov a rozvoj obce.
Keby boli na webe
obce zverejnené všetky dokumenty, ktoré tam zverejnené byť majú, a keby starosta obce občanov vždy riadne informoval o všetkých obecných záležitostiach, mnohé (nielen
moje) žiadosti o poskytnutie informácií by vôbec neboli potrebné.
Ešte raz – úrad nezverejňuje všetko, čo zverejňovať podľa zákona má.
Preto ak
chce občan vedieť, ako obec hospodári s našimi spoločnými peniazmi a s našim
spoločným majetkom, musí sa spýtať. Dôvod svojej otázky pritom nemusí uvádzať a úrad
je povinný informácie poskytnúť.
O mojich žiadostiach o informácie podľa Infozákona
začal Pavol Danihel hovoriť (v zázname) o 1:22:20. Uviedol pritom
viaceré tvrdenia, ktoré neboli podložené faktami.
Čiže klamal. A to opakovane.
Zverejňujem tu postupne všetky moje žiadosti o informácie
a tak každý čitateľ môže sám posúdiť, či je (napríklad) na vypracovanie odpovedí potrebný
celý pracovný deň, alebo či žiadam od úradu nepodstatné informácie z roku 2016.
Vyjadrenie Pavla Danihela, že kvôli mojim žiadostiam bude zrejme potrebné obmedziť stránkové hodiny obecného úradu, považujem za manipulatívne, zavádzajúce a diskreditačné preháňanie. Predpokladám, že cieľom bolo zveličovaním, prekrúcaním a klamaním vyvolať o mne negatívny obraz a obrátiť voči mne verejnú mienku.
Omyl
Bod 18. Diskusia v zázname začína o 1:35:30. Tam som sa vyjadrila nielen k mojim žiadostiam, ale položila som aj otázky, ktoré mi nebolo umožnené položiť na predošlom zasadnutí OZ. To si tiež pozrite, vážne to stojí za to. (V zázname od 0:50 do 1:10 a potom od 9:30 do 13:30 - čiže dohromady necelých päť minút.)
Aj na zasadnutí 18.11. som najprv (od 1:43:00) musela znova obhajovať svoje zákonné právo vystúpiť v diskusii a vyjadriť svoj názor na prerokovávané veci. Ide nielen o slobodu prejavu, ale aj podieľanie sa občana na správe verejných záležitostí. Toto právo nesmie byť svojvoľne obmedzované, zosmiešňované, ani spochybňované. Občan sa môže pýtať, pripomienkovať aj kritizovať, pokiaľ vystupuje vecne a v medziach slušnosti. Diskusia je priestor, kde môže občan kontrolovať prácu volených zástupcov, a kde majú títo zástupcovia povinnosť na jeho otázky odpovedať vecne a korektne.
Znova týmto ďakujem pani Trstenskej za podporu.
(V zázname z 18.11.) o 1:52:00 však poslanec Peter Lím znova začal riešiť a hodnotiť moje konanie a moju osobu.
Ako to urobil na zasadnutiach už x-krát predtým.
Tentoraz hovoril o mojom cvičnom objednávaní smetného
koša, ktoré som omylom odoslala, a o ktorom som TU už písala. A hoci ani obci, ani nikomu inému nebola týmto spôsobená žiadna škoda (pretože som objednávku hneď mailom a následne aj telefonicky zrušila), Peter
Lím ma obvinil z toho, že sa dopúšťam podvodov (množné číslo) a moje jednanie
označil za šikanu.
Potom na priame vyzvanie starostu obce na moju adresu soptil hlavný kontrolór a na
záver si priložila polienko aj obecná právnička.
No waw.
Ja som už ďalší priestor na reakciu nedostala, zasadnutie bolo predsedajúcim starostom ukončené.
Podotýkam, že (nielen) pred týmto zasadnutím sa ma ani jeden zo
zúčastnených lynčujúcich na nič nespýtal, ani ma slušne nepožiadal o vysvetlenie,
ako je to štandardom pri jednaní na úrovni dospelých ľudí.
***
Nuž, počkala som pár dní, či sa niekto z nich nechytí
za nos.
Nechytil.
Takže som dnes dotyčným poslala oficiálne maily a teraz zverejňujem tento text.
A uvidíme.
***
PS: Dnes je pondelok, takže som na OcÚ poslala aj ďalšiu žiadosť o informácie. Obecný
úrad totiž akosi zabudol zverejniť tri rozpočtové opatrenia starostu. Poslať mi tieto dokumenty by pani Danihelovej malo zabrať tak desať minút. Keď to dorazí, napíšem o rozpočtových opatreniach celý článok.
Niektoré manipulatívne techniky:
Odvrátenie pozornosti (red herring / odvádzanie témy) – namiesto odpovede sa diskusia presunie na inú tému, často osobnú alebo irelevantnú.
Otázka proti otázke (counter-question / meta-questioning) – dopytovaný sa pýta, prečo sa otázka kladie, miesto toho, aby priamo odpovedal.
Obviňovanie (false accusation / ad hominem attack) – dopytovaný obviňuje dopytujúceho z neexistujúcich priestupkov alebo zlých úmyslov.
Gaslighting – systematické spochybňovanie práv a úmyslov osoby tak, aby sa cítila nesprávne alebo vinná za legitímne otázky.
Tlak kolektívu / kolektívne vyčlenenie – zapojenie viacerých ľudí do kritiky alebo útoku, čím sa posilňuje nátlak na dopytujúceho.
Obchodovanie s pozornosťou (deflection by distraction) – zameranie sa na emócie alebo detaily, ktoré nemajú priamu súvislosť s otázkou.