Čo v Hlásniku nebolo

Ako vždy...
Minulý piatok obyvatelia obce dostali do schránok jesenné číslo Záhorského hlásnika, ktoré pripravila nová redakčná rada v zložení staronového člena Dávida Malíka a nového člena Miroslava Nôtu. Ten druhý sa však objavil len ako meno v tiráži a ako stručná zmienka v príhovore starostu. Noviny po novom vyzerajú presne tak, ako vyzerali celé roky po starom. Aké veľké prekvapenie.
Články, ktoré bývalá redakčná rada pripravovala do tohto čísla obecných novín, si môžete prečítať aspoň tu.
Labutia pieseň
Editoriál (18. 6. 2025)
(Tento text je osobným názorom šéfredaktorky)
Nevyvrátiteľným faktom je, že lokálne noviny sú potrebné v každom meste aj dedine. Majú moc spájať komunitu, zapájať obyvateľov do diania, transparentne ich informovať o aktivitách a plánoch samosprávy. Preto sa nová redakcia Záhorského hlásnika usiluje vybudovať obecný štvrťročník, ktorý by plnil svoju funkciu, bol by nástrojom komunikácie medzi obcou a jej občanmi. Každá z nás si však v prvom rade zakladá na objektívnosti a faktickosti v informatívnych aj vzdelávacích článkoch, ktoré napíše.
V posledných rokoch, pred zmenou redakcie, sa Záhorský hlásnik stal pamätníčkom našej obce v tom najhoršom zmysle slova. Záhorský hlásnik sa stal PR kampaňou bývalého starostu a úplne stratil svoj prvotný účel. Najprv sa len vytratili niektoré rubriky, ktoré otvárali pálčivé otázky obce, ale postupom času sa z neho stal iba fotograficky bohatý bulletin obecného alibizmu. Čitatelia každé tri mesiace dostali správy o minulých udalostiach bez pridanej hodnoty. Toto smerovanie obecných novín sa už tretím číslom usilujeme zmeniť. Článkami v našich obecných novinách (novinách všetkých obyvateľov obce) sa snažíme znova podnietiť občiansku angažovanosť. Sme presvedčené, že v demokracii sa má na obecnom živote zúčastňovať čo najširšia spoločnosť. Len jasná, otvorená a čestná komunikácia nás posunie vpred – a to platí aj pre príspevky v Záhorskom hlásniku.
No na poslednom zastupiteľstve z dňa 17. 6. 2025 došlo k udalosti, ktorá pripomína absurdnú frašku – alebo skôr príklad politickej malosti. Dianie hneď po otvorení zasadania zaskočilo minimálne dve poslankyne a pravdepodobne aj samotného starostu. Podstarosta Erik Danihel odrazu navrhol zaradenie ďalšieho bodu: odvolanie súčasnej redakčnej rady. Ako poslanec má nárok zaradiť do rokovacieho poriadku akýkoľvek bod, a ak mu ho poslanci schvália, možno o ňom diskutovať a potom ho schváliť alebo neschváliť, no zvyčajne takéto niečo nepríde z ničoho nič. Predtým v dobre nastavenom systéme prebehne aspoň nejaká konštruktívna kritika nespokojnej strany a debata, ktorá by mala viesť k náprave či zmene.
To sa v tomto prípade nestalo. Obe poslankyne a zároveň redaktorky Záhorského hlásnika preto zo zasadania odišli – detinská pomsta a útok na integritu redakcie považovali za nemiestny – a tak tentoraz k hlasovaniu o tomto návrhu nedošlo. Ukázalo sa však jedno: pánovi Erikovi Danihelovi leží redakcia v žalúdku. A nabudúce príde s týmto návrhom znova.
Jediné, čo sme sa pred odchodom zo zasadania zastupiteľstva dozvedeli, bolo, že sa niečo udialo. Nuž, po krátkom rozhovore redakcie vyplynulo, že jedna členka sa ako občianka zúčastnila zasadania kultúrno-športovej komisie a mala otázky. Natíska sa preto otázka, či má takto vyzerať demokracia "po obecnom"? Niektorí obecní politici by si mali konečne uvedomiť, že redaktorky Záhorského hlásnika nie sú poslušné úradníčky a občania nie sú poddaní, ktorým treba diktovať, čo si môžu myslieť a povedať. Ak sa niekto domnieva, že má právo "trestať" redakciu len za to, že jej členka mimo výkonu práce pre obecné noviny položila relevantné otázky o fungovaní kultúrno-športovej komisie a vyjadrila názor na jej finančné nároky, potom asi zabudol, čo znamená demokracia. Slobodná diskusia nie je hrozba, ale základ občianskej spoločnosti – a ak sa niekomu táto myšlienka nepozdáva, vždy môže nostalgicky spomínať na časy, keď sa pravda schvaľovala na straníckych schôdzach. Dnes majú ľudia, našťastie, právo klásť otázky aj požadovať odpovede. Nezabúdajme na to.
Šéfredaktorka Zuzana Trstenská
Kam na výlet
Letné prázdniny sú za nami a deti už pomaly aj zabudli na dni plné výletov, kúpania a bezstarostného ničnerobenia. Asi si všetci pamätáme, aké ťažké bývali septembrové návraty do kolotoča povinností. Spoločne strávený čas si však môžeme dopriať i cez školský rok a my vám opäť prinášame zopár nápadov, kam sa so svojimi ratolesťami vybrať. Tentokrát vás pozývame do nášho hlavného mesta, Bratislavy. Prvý tip je Dopravné múzeum v Bratislave, ktoré je pobočkou Slovenského technického múzea Košice. Okrem stálych expozícií a herne, ktorá slúži na oddych, ale aj vzdelávacie aktivity, nájdete v múzeu tematickú výstavu 110 rokov viedenskej električky, ktorá bude prístupná do 30.12.2025. Múzeum sa nachádza medzi Šancovou ulicou a Pražskou a je otvorené od utorka do nedele od 10.00 do 17.00. Vstupné pre dospelého je 8 eur, pre deti a študentov 4 eurá.
Druhý tip je rovnako poznávaco-náučný, avšak viac prírodný než technický. Ide o Papiloniu – motýlí dom. Nájdete ho na Ventúrskej ulici 277/16 a je prístupný každý deň od 10.00 do 19.00. Cena vstupného pre dospelého je 8,50 eur a pre dieťa 5,50 eur, pričom pri zakúpení online obdržíte desaťpercentnú zľavu. Motýle poletujú voľne v priestore a nie je vzácnosťou, že pristávajú na návštevníkoch. Takýto stret s exotickými druhmi, ktoré u nás bežne v prírode nevidíme, môže byť zaujímavý nielen pre deti. Počas víkendu stihnete navštíviť obe spomínané miesta a výlet zakončiť možno aj sladkou bodkou v niektorej z cukrárni, ktorých je v hlavnom meste neúrekom. Želáme vám príjemný spoločný rodinný čas.
ZM
Generálny pardon pre staré autá
Vlastníte auto na papieri, no v skutočnosti už ho nemáte, pretože fyzicky neexistuje? Od 15. júla 2025 do 14. januára 2026 môžete požiadať o jeho vyradenie z evidencie lacnejšie.
Ako postupovať:
1. Podajte na príslušnom okresnom úrade (v Malackách), v odbore starostlivosti o životné prostredie Žiadosť o vydanie rozhodnutia o neexistencii vozidla. Žiadosť musí obsahovať identifikačné údaje žiadateľa a vozidla a tiež hodnoverné vysvetlenie dôvodov, prečo vozidlo už fyzicky neexistuje (napr. bolo rozobraté, zošrotované bez dokladu a pod.). Dokladať evidenčné čísla ani technický preukaz nie je potrebné, no ak doklady ešte existujú, je dobré ich tiež doniesť. Ak okresný úrad nebude mať pochybnosti o pravdivosti tvrdení uvedených v žiadosti, vydá rozhodnutie o neexistencii vozidla. Tento úkon (recyklačný poplatok neexistujúceho vozidla) stojí dočasne 50 €, namiesto doterajších 500 €.
2. Po rozhodnutí okresného úradu podajte na dopravnom inšpektoráte Žiadosť o vyradenie vozidla. Tento úkon stojí 5 €.
A prečo by ste vôbec mali takéto auto vyradiť z evidencie? Pretože každé auto v evidencii musí mať zaplatené povinné zmluvné poistenie bez ohľadu na to, či jazdí, stojí alebo existuje len administratívne. Ak poistenie zaplatené nemáte (lebo auto už nemáte), hrozí vám pokuta od 50 € do 5 000 €, ktorá môže byť vyššia ako samotné poistné. Pokutu môže uložiť polícia alebo okresný úrad a jej výška závisí od závažnosti a dĺžky trvania porušenia. Pokutu je možné uložiť až do troch rokov od porušenia, pričom nezaplatenie nezbavuje povinnosti mať uzatvorené platné poistenie. V prípade nezaplatenia pokuty môže úrad vymáhať dlh prostredníctvom exekútora, čím sa zvýši o ďalšie poplatky a úroky.
Zbavte sa starých vrakov ekologicky a nevytvárajte v našej dedine vizuálny smog
Pri autách, ktoré ešte fyzicky existujú, no už sú nepojazdné, je postup inakší. Nenechávajte takéto auto stáť na ulici alebo v záhrade, ani ho svojpomocne nerozoberajte a nerozpredávajte na náhradné diely, je to nebezpečný odpad, s ktorým nemáte oprávnenie svojvoľne nakladať. Namiesto toho kontaktujte autorizované vrakovisko, ktoré sa bezplatne postará o jeho ekologickú likvidáciu.
Povinnosťou vrakoviska, ako oprávneného spracovateľa starého vozidla, je vydať Protokol o spracovaní starého vozidla a Potvrdenie o vyradení vozidla z národnej evidencie vozidiel. Vďaka nemu už potom nemusíte chodiť na dopravný inšpektorát, a máte teda o starosť menej. Doklad slúži tiež na zrušenie povinného zmluvného poistenia.
MV
Zo zasadnutí obecného zastupiteľstva
Zasadnutie obecného zastupiteľstva 26.6.2025
Na zasadnutí obecného zastupiteľstva poslanci vzali na vedomie správu hlavného kontrolóra o plnení uznesení a jeho odborné stanovisko k záverečnému účtu obce za rok 2024. Následne vzali na vedomie aj správu audítora a schválili záverečný účet.
Ďalej poslanci schválili prebytok rozpočtového hospodárenia vo výške 4 664,32 € na
tvorbu rezervného fondu a prevod finančných prostriedkov vo výške 103 054,32
€ z municipálneho úveru obce na financovanie rekonštrukcie ČOV. V ďalších bodoch zasadnutia poslanci schválili rozpočtové opatrenie č. 1/2025 a rozpočtové opatrenie starostu č. 1/2025/S.
Starosta obce vzhľadom na finančnú situáciu obce požiadal poslancov, aby zahlasovali za zrušenie navýšenie platu
starostu obce o 15%. Po schválení uznesenia poslancami je plat starostu od 1.7.2025 v zákonom stanovenej výške bez navýšenia.
Poslanci neschválilo
Občianskemu združeniu JUZU
bezplatný prenájom CVČ za účelom usporiadania
detského letného denného tábora Hviezdička a taktiež neschválili zaradenie OZ JUZU medzi spoločenské organizácie v obci Záhorská Ves.
Poslanci schválili využitie finančných prostriedkov z rozpočtu obce na opravu prístupovej cesty k Štrkovisku Záhorská Ves do hodnoty
maximálne 500,00 €.
Ďalej poslanci jednali o žiadosti o odkúpenie obecných pozemkov pod nelegálnymi stavbami.
Starosta informoval o stave riešenia jednotlivých projektov:
- projekt rekonštrukcie budovy základnej školy čaká na schválenie;
- pri projekte rekonštrukcie budovy obecného úradu prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa
stavby a stavebný dozor;
- projekt výsadby verejnej zelene pri cintoríne, ktorý bol poslaný Nafte Gbely, bol schválený na 2 000
€, žiadalo sa 7 000 €;
- na projekt na autobusové zastávky, ktorý bol zaslaný na BSK bolo schválených 1 000 €, starosta
navrhol sumu neprijať;
- pri projekte na nábytok do kancelárie starostu, ktorá bola zaslaná na MF SR, bola žiadosť
zamietnutá;
- pri projekte na rekonštrukciu ihriska Slniečko bola žiadosť zamietnutá.
Ďalej starosta povedal, že obec nebude posielať ďalšie projekty, lebo všade je nejaká finančná
spoluúčasť obce a nie sú na to peniaze.
Poslanci zobrali na vedomie plán zasadnutí OZ na druhý polrok 2025 v
termínoch 2.9., 30.9., 28.10., 11.11., 9.12.2025
Starosta obce informoval, že v Morave je tak nízky stav vody, že má kompa problém
preplaviť sa na druhý breh. Je potrebné v strede koryta vybagrovať štrkové nánosy, aby sa dno
prehĺbilo. Povodie Dunaja momentálne nemá voľné kapacity, aby poskytlo mechanizmy,
obec teda musí vykonať tieto práce na vlastné náklady. Odhad ceny prác je 3 000 €.
Starosta obce informoval, že stromy na dvore materskej školy bude potrebné odstrániť pre ich zlý stav.
Obec požiada o povolenie na výrub a v novembri alebo v decembri výrub vykoná firma.
V diskusii poslankyňa pani Annušová požiadala starostu o príspevok obce na vymaľovanie fasády kostola. Starosta
odpovedal, že obec momentálne nemá voľné finančné prostriedky.
Pani Uharková pripomienkovala, že na bločkoch za prevoz kompou nemá byť uvedené IČO DPH, keď
je kompa oslobodená od platenia DPH.
Ďalej sa pani Uharková pýtala, koľko občanov rómskej národnosti žije v obci. Michaela Danihelová
odpovedala, že sa obyvatelia obce k rómskej národnosti nehlásia. Pani Uharková na to reagovala, že
z úradu splnomocnenca pre rómske komunity je možné čerpať financie, ak je v obci rómska komunita.
Na to reagoval poslanec Mgr. Viktor Klik, že tento úrad berie informácie o počte rómskych obyvateľov z Atlasu
rómskych komunít, ktorý sa momentálne znovu zostavuje a náš obecný úrad tam má poslať údaje
o skutočných počtoch rómskych obyvateľov. Starosta povedal, že pani Vráželová stavy poslala.
Pani Miškerníková sa spýtala, ako to vyzerá s firmou Global rest, ktorý chceli začať výstavbu
kongresového centra v marci. Starosta odpovedal, že firma stále rokuje s úradmi na rakúskej strane o povolení celodennej prevádzky kompy.
Ďalej sa pani Miškerníková spýtala, koľko pracovníkov má obec na verejno-prospešných prácach.
Starosta odpovedal, že mali šesť, jeden pracovník skončil po mesiaci a ostatným teraz skončila
zmluva. Pani Miškerníková sa spýtala, čo spravili za tri mesiace od marca. Po krátkej diskusii pani
Miškerníkovej s Petrom Límom starosta odpovedal, že pracovníci pracovali na odstraňovaní čiernych
skládok a na cintoríne.
Pani Miškerníková sa ďalej starostu spýtala, čo sa bude ďalej diať s návrhom Erika Danihela na
odvolanie redakčnej rady z ostatného zastupiteľstva. Starosta na to odpovedal, že sa na to má spýtať
poslancov. Pani Miškerníková povedala, že poslala mail s touto otázkou na všetkých poslancov, ale
nikto nereagoval. Po ďalšej diskusii s pánom Límom pani Miškerníková dostala od neho odpoveď, že
vec si poslanci preberú medzi sebou.
***
Zasadnutie obecného zastupiteľstva 2.9.2025
Na zasadnutí obecného zastupiteľstva poslanci
na vedomie vzdanie sa mandátu poslankyne Márie
Annušovej a skonštatovali, že ako náhradníčka prevzala poslanecký mandát pani Zuzana Uherková.
Po správach z jednotlivých komisií poslanci schválili rozpočtové opatrenie č. 2/2025.
Ďalej schválili poskytnutie dotácie Združeniu obcí Záhorská Ves
a Suchohrad pre výstavbu a prevádzkovanie ČOV vo výške 104.054,32 EUR na investičnú činnosť s názvom projektu "Realizácia stavebných prác ČOV Záhorská Ves, obnova
strojnotechnologickej časti" a tiež dotáciu vo výške 4.003,31 EUR na úhradu poistného na stavbu a zariadenia ČOV.
V ďalších dvoch bodoch poslanci vzali na vedomie vzdanie sa členstva Bc. Zdenky
Meňhartovej v redakčnej rade obecných novín Záhorský hlásnik, odvolali členov redakčnej rady Záhorského hlásnika v zložení: Zuzana Trstenská, Anna Miškerníková, Martina Vargová a vymenovali nových členov redakčnej rady Záhorského hlásnika: Mgr. David Malík a Miroslav Nôta.
Ďalej poslanci schválili zriadenie podstránky na webovom sídle obce,
kde sa budú pridávať správy, ktoré sa zapisujú do obecnej kroniky, vytvorenie podstránky na webovom sídle obce
s informáciami o občianskom združení Uhranská včela, návrh plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce Záhorská Ves na II. polrok
2025 a jednu Zmluvu o budúcej zmluve o zriadení vecného
bremena s firmou PKP Invest s.r..o. Jednanie o druhej zmluve s firmou PKP Invest s.r.o. sa poslanci po zistení nezrovnalostí v podkladoch rozhodli preložiť na mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva.
V ďalšom bode poslanci hovorili o odvolaní predsedov kultúrno-športovej komisie Erika Danihela a predsedu stavebnej a plánovacej komisie Richarda Pavlíka. V dôvodovej správe sa uvádza, že obaja predsedovia dlhodobo nezverejňujú pozvánky na zasadnutia komisií, čím znemožňujú verejnosti zúčastniť sa ich. Po verejnom sľube Erika Danihela a Richarda Pavlíka, že začnú dodržiavať pravidlá ako ostatní predsedovia komisií, navrhovateľ bodu Igor Meňhart svoj návrh stiahol z rokovania.
V bode Žiadosti poslanci tiež pre nezrovnalosti v podkladoch presunuli na mimoriadne zasadnutie aj žiadosť firmy Siloking Slovakia s.r.o. o odkúpenie obecného pozemku.
Jednania o žiadosti bývalého starostu JUDr. Borisa Šimkoviča o zrušenie exekučného konania, ktoré voči nemu začala obec Záhorská Ves, za zúčastnil aj bývalý starosta. Po búrlivej debate, do ktorej sa zapojili aj viacerí prítomní občania, bol aj tento bod presunutý na mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva.
V bode Projekty starosta obce informoval:
- pri projekte rekonštrukcie budovy obecného úradu stále prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa stavby a stavebný dozor;
- informoval o celkových nákladov na projekt rekonštrukcia budovy obecného úradu a rekonštrukcie budovy základnej školy;
- projekt záhonu pri cintoríne sa bude realizovať v priebehu septembra;
- projekt na rekonštrukciu multifunkčného ihriska sa bude podávať znova, kúpa nevysporiadaného pozemku pod ním je v riešení;
- k projektu ČOV sa pripravuje žiadosť o platbu z MAS Dolné Záhorie; záverečnú správu bude robiť Suchohrad.
Igor Meňhart pripomenul, že do rozpočtu treba rátať so sumou 30 000,00 € na doplatenie za projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu budovy základnej školy.
V bode Informácie starostu:
- starosta oznámil, že novým knihovníkom je pán Miroslav Nôta, a požiadal ľudí, ktorí mali vlastný záujem na knižnici, aby sa zdržali ďalšieho konania vo vzťahu ku knižnici, pretože už dvaja zamestnanci kvôli nim dali výpoveď;- poďakoval pánovi Priehodovi, ktorý sponzorsky zrekonštruoval zábradlie na terase kultúrneho domu;
- jesenný zber veľkoobjemového odpadu bude 19.9. a 20.9.;
- do 8.9. do 10.9. bude starosta na školení starostov vo Vysokých Tatrách;
- lavičky na cintoríne by mali byť čoskoro hotové;
- od 1.9. sa uvoľnil jeden byt v bytovom dome 21BJ, treba ho zrekonštruovať a potom bude pridelený novej zubárke.
V diskusii Bc. Zdenka Meňhartová hovorila o nedostatkoch pri príprave a realizácii projektov.
Igor Meňhart sa informoval na nedoplatok po predchádzajúcom zubárovi. Pani Markujlak Dudová odpovedala, že dlh zubár uznal a pracuje sa na príprave zmluvy o splátkovom kalendári.
Igor Meňhart sa ďalej pýtal na spôsob splácania municiálneho úveru obce. Starosta odpovedal, že ak by bývalý starosta obce uhradil svoj dlh voči obci, navrhuje financie použiť ako splátku vyčerpanej sumy.
Mgr. Zuzana Trstenská, PhD. hovorila o tom, že stále nemáme monitorovaciu správu za PHSR, čo je zákonná povinnosť obce, ktorú si mala splniť do 31.5. Monitorovaciu správu PHSR nemáme ani za minulý rok. Bc. Zdenka Meňhartová hovorila o potrebe prepracovať aj komunitný plán, ktorý je už dva roky neaktuálny.
Po diskusnom príspevku Erika Danihela o jeho výhradám voči Bc Zdenke Merhartovej a Igorovi Meňhartovi prebehla medzi poslancami výmena názorov na tému spolupráce, do ktorej sa potom zapojili aj prítomní občania. Debatu ukončil starosta obce.
Pani Miškerníková sa hlásila v priebehu zasadnutia, ale starosta jej neudelil slovo, tak to zhrnula v diskusii. K dôvodu Erika Danihela na odvolanie redakčnej rady, že v Hlásniku nebol článok o Dni rodiny oznámila, že článok napíše a hovorila tiež o možnostiach úspory na nákladoch na tlač Hlásnika.
Ďalej sa informovala, kde a kedy si môže pozrieť obecnú kroniku, na čo starosta odpovedal, že je k nahliadnutiu na obecnom úrade.
K oznamu o knižnici, ktoré povedal starosta v predošlom bode, pani Miškerníková povedala, že sa vyjadrí na ďalšom zasadnutí, keď si zo záznamu pozrie, či dobre rozumela, čo presne starosta povedal.
Pani Ozábalová požiadala o upratanie po kosení na cintoríne.
Ďalej hovorila o tom, že poslanci sa musia zodpovedať občanom a vyzvala ich k spolupráci. Tiež sa pýtala, či bolo kladenie vencov k 81. výročiu SNP, lebo nikde nebol o tom žiadny oznam. Starosta obce odpovedal, že to je jeho chyba a že pri pomníku bol deň pred výročím spolu s pani Zvěřinovou a pani Adámkovou. Výročie totiž pripadlo na piatok a on odchádzal s rodinou na predĺžený víkend.
Pani Búdová sa pýtala, prečo sa starosta nezúčastnil cezhraničného stretnutia starostov okresu Malacky a okresu Gänserndorf, ktoré sa konalo 27. augusta. Starosta odpovedal, že sa nezúčastnil zo zdravotných dôvodov, bol u lekára. Ďalej povedal, že išlo len o zoznamovacie stretnutie, budú nasledovať ďalšie pracovné stretnutia, ktorých sa zúčastní.
***
Zasadnutie obecného zastupiteľstva 30.9.2025
Poslanci obecného zastupiteľstva schválili rozpočtové opatrenie č. 2/2025, ďalej Zmluvu o budúcej zmluve o zriadení vecného bremena v prospech žiadateľa PKP Invest, s. r. o. a splátkový kalendár pre spoločnosť K DENT &TRADE,s.r.o. na dlžnú sumu 3.918,14 €.
V ďalšom bode poslanci vzali na vedomie vzdanie sa členstva v kultúrno-športovej komisii Márie Konečnej, odvolali člena finančnej komisie Andreja Bajteka, predsedu stavebnej, dopravnej a plánovacej komisie Richarda Pavlíka, členov stavebnej, dopravnej a plánovacej komisie Erika Danihela, Stanislava Nechalau, predsedu komisie životného prostredia a odpadového hospodárstva Igora Meňharta, člena komisie životného prostredia a odpadového hospodárstva Mgr. Zuzanu Trstenskú, PhD. a člena komisie na ochranu verejného záujmu: Erika Danihela.
Za člena finančnej komisie poslanci zvolili Ing. Miroslava Sedláčka, za predsedu stavebnej, dopravnej a plánovacej komisie Igora Meňharta, za člena stavebnej, dopravnej a plánovacej komisie Richarda Pavlíka, zapredsedu komisie životného prostredia a odpadového hospodárstva Mgr. Zuzanua Trstenskú, PhD., za člena komisie životného prostredia a odpadového hospodárstva Igora Meňharta, za členov kultúrno-športovej komisie Stanislava Nechalu, Zuzanu Uherkovú a za člena komisie na ochranu verejného záujmu Petra Líma.
V ďalšom bode poslanci schválili predaj obecného pozemku firme SILOKING Slovakia s.r.o. a schválili aj zámer na odpredaj obecného pozemku pani Sáre Zemanovej.
Poslanci tiež schválili Všeobecne záväzné nariadenie č. 3/2025 o určení spádovej materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce Záhorská Ves a zobrali na vedomie informáciu hlavného kontrolóra obce o kontrole dodržiavania zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám na Obecnom úrade v Záhorskej Vsi za rok 2023 až I. polrok 2025.
V bode Projekty starosta informoval, že projekt na rekonštrukciu budovy základnej školy bol vyhodnotený ako vyhovujúci a bol schválený. Financie v dotačnej schéme sú momentálne vyčerpané, od pána Margečiaka má však informáciu, že po doplnení financií by sme dotáciu mali dostať.
Ďalej informoval o schválení dotácie vo výške 91 400 €, ktoré získala základná škola na riešenie havarijného stavu budovy. Z tejto dotácie sa bude financovať výmena elektroinštalácie.
Bc. Zdenka Meňhartová hovorila o projekte v hodnote 1,7 milióna, ktorý do programu Interreg SK-AT podávali rakúske a slovenské združenia obcí na biologickú reguláciu komárov. V slovenskom Regionálnom združení pre biologickú reguláciu komárov je aj naša obec. Okrem projektu združení sa očakáva aj spolupráca s rakúskymi dobrovoľnými hasičmi, ktorí podávali svoj vlastný projekt, z ktorého chcú financovať vlastné technické vybavenie s úpravou aj na postreky BTI. V prípade kalamity by tak obce mali byť schopné situáciu zvládať.
V slovenskom združení je sedemnásť obcí, pričom Suchohrad a Jakubov teraz zo združenia vystúpili. Zabezpečenie ochrany pred komármi sa tak skomplikovalo, lebo ak úseky rieky Moravy v katastroch týchto dvoch obcí nebudú ošetrené BTI postrekom, komáre z nich doletia aj do susedných obcí.
V diskusii navrhol Peter Lím, aby obec konečne začala efektívne riešiť odchyty túlavých psov a tiež aby obec zamestnala pracovníka, ktorý by mal na starosti technickú údržbu obecných budov a verejného priestoru.
Pani Miškerníková sa informovala na municipálny úver, nezrovnalosti v úhradách pre firmu INSUCCOR s.r.o. a v platbách za čistenie a odvádzanie odpadových vôd.
Ďalej si od starostu žiadala vysvetlenie k jeho oznamu o knižnici z minulého zasadnutia. Do tejto komunikácie sa zapojili aj poslanci a následne aj niektorí prítomní občania. Starosta búrlivú situáciu vyriešil ukončením diskusie a vzápätí ukončil aj zasadnutie obecného zastupiteľstva.
***
Zasadnutie obecného zastupiteľstva 14.10.2025
Na mimoriadnom zasadnutí obecného zastupiteľstva poslanci schválili splátkový kalendár JUDr. Borisovi Šimkovičovi na sumu 27.539,60 €
Keďže JUDr. Boris Šimkovič uhradil dlžnú istinu vo výške 66.695,93 € na účet exekútorského úradu, od ktorého obec obdržala sumu 50.288,34 € (zvyšok uhradenej sumy si exekútor ponechal ako trovy exekučného konania), poslanci schválili aj zrušenie exekučného príkazu voči bývalému starostovi.
V diskusii sa pani Miškerníková pýtala, či bude kultúrno-športová komisia v nasledujúcom roku pridávať nejaké akcie, keďže plánujú navýšenie ich rozpočtu. Erik Danihel odpovedal, že akcie zostávajú tie isté.
Ďalej sa pani Miškerníková pýtala, kedy vyjde jesenné číslo Záhorského hlásnika, starosta odpovedal, že by mal ísť v najbližších dňoch do tlače.
Pani Miškerníková upozornila na zmiznuté zábrany k bývalému smetisku za obcou a požiadala obec o ich vrátenie, pretože na smetisku stále pribúdajú kusy rozobratých áut, pneumatiky, plasty a iný odpad.
AM
Komáre tu boli vždy
Rozprávali sme sa s Andreou Grujbárovou a Zuzanou Grujbárovou zo Suchohradu, členkami Regionálneho združenia pre biologickú reguláciu komárov.
Komáre sme tu mali vždy. A vždy, keď ich je veľa, objavia sa vášne. Často sa v debatách stretnú dve príliš radikálne strany, rozhovor sa pohybuje niekde medzi "komáre tu boli prvé, zvyknite si, dajte si sitá na okná" a "urobte čokoľvek, posypte nás, postriekajte, nedá sa tu žiť". Ako to s tým "bojom" proti komárom vlastne je?
Ajča: Neviem, ako to robili naši predkovia. Mali úplne iné požiadavky a predstavy o kvalite života. My už máme očakávania vyššie. Pamätám si, ako to bolo pred asi päťdesiatimi rokmi. Mali sme sieťky, repelenty. Večer sa v sezóne chodilo von len s dlhými rukávmi. Štípance sa natierali tekutým púdrom. Náš dedo, pediater, ho nejako zdokonalil primiešaním jódu. A potom sme si zvykli. A smiali sa návštevám :-).
Neskôr sa začalo striekať, ideálne letecky. Alebo pozemne, autá prešli cez dediny a za nimi nadšene poskakovali deti v cypermetrínovej hmle.
Potom ale prišli nové vedomosti. Ako rástli naše požiadavky na kvalitu života, stúpali aj tie na zdravé prostredie. Zistilo sa, že používané postrekové látky nielen že zabijú VŠETOK hmyz, ale sú aj škodlivé pre iné živočíchy, toxické pre ryby, nebezpečné pre človeka. Ukladajú sa v tele aj pôde. Prosto, ľahkovážnym prístupom sme si planétu tak trochu otrávili. A ešte k tomu – príroda zareagovala. Lebo tie malé tvory sa vedia oveľa lepšie prispôsobovať podmienkam ako my – komáre zostávajú voči postrekom odolné. Pomaličky prestávajú účinkovať. Plus sa nám mení klíma, čoraz častejšie zažívame extrémy počasia. A začína sťahovanie – prenikajú k nám aj druhy komárov, ktoré tu nikdy neboli. Čo by bolo v pohode... lenže oni nám prinášajú aj nové ochorenia, typické pre exotické krajiny. Takže komáre tu máme, v blízkej budúcnosti by mohli prenášať aj nebezpečné ochorenia, ale zároveň sme prišli o staré zbrane. A nové sme ešte nemali.
Tu asi prichádza otázka pre ľudí, čo premýšľajú aj dopredu: ako dosiahnuť rovnováhu? Teda kvalitný život, ochranu zdravia, ochranu prírody?
Ajča: No, to bola výzva. Ale príklady zo zahraničia máme. V našom regióne ako prvý zareagoval Bratislavský samosprávny kraj, keď povedal stop postrekom a zároveň ponúkol alternatívu. To už sa formovala skupina dobrovoľníkov. Neskôr sa podarilo vytvoriť združenie obcí, ktoré tento problém chcú riešiť. Lebo podmienkou je spoločný postup. Začalo sa na v podstate zelenej lúke. Bolo treba vymyslieť štruktúru, plán, zariadiť všetky formality, školiť ľudí, tvoriť manuály, dokumenty, vybaviť napríklad povolenia na zásahy, pohyb v medzihrádzovom priestore aj všetky certifikáty pre letecké zásahy s dronmi. A súbežne aj kontrolovať výskyt lariev – monitorovať, organizovať zásahy, sledovať počasie a hroziace záplavy, predvídať... Zároveň sme pripravovali spoločný postup s rakúskym partnerom – ich združením obcí, ktorý vyvrcholil podaním spoločného projektu v programe cezhraničnej spolupráce. Takisto pripravujme založenie sociálneho podniku.
Čo je cieľom projektu s Rakúskom?
Ajča: Projekt sme pripravili spoločne s rakúskym partnerom Biologische Gelsenregulierung entlang Thaya und March, združením obcí. Má ambíciu nadviazať na doterajšie skúsenosti a rozšíriť biologickú reguláciu komárov na širšie územie pohraničia. Ak bude projekt schválený, prinesie pre slovenské obce moderný systém monitorovania, ekologických zásahov a spolupráce so susednými regiónmi.
Na slovenskej strane by sa realizoval monitoring liahnisk, údržba porastov, testovanie dronov a moderných pascí, ako aj vytvorenie troch modelových území, kde sa v praxi overia všetky dostupné ekologické postupy. Vznikla by aj spoločná databáza a komunikačná platforma, vďaka ktorej budú mať odborníci z oboch krajín prístup k aktuálnym dátam o výskyte komárov.
Rakúsky partner by koordinoval letecké zásahy, zabezpečoval sledovanie vtáctva a netopierov, monitoring výskytu inváznych druhov komárov a možných vírusov v spolupráci s agentúrou AGES, ktorá laboratórne vyhodnocuje vzorky.
Spoločne by sme vytvorili systém včasnej a cielenej regulácie komárov, ktorý by znížil potrebu chemických zásahov, podporil ochranu prírody a zlepšil kvalitu života obyvateľov na oboch stranách hranice. Súčasťou projektu by boli aj vzdelávacie a informačné kampane, dotazníkové prieskumy medzi obyvateľmi a spolupráca so školami, aby verejnosť lepšie rozumela princípom biologickej ochrany.
Projekt sme podali do programu Interreg Slovensko–Rakúsko, ktorý podporuje spoločné ekologické iniciatívy a cezhraničné partnerstvá. Momentálne čakáme na vyhodnotenie žiadosti.
Zaujalo ma vytvorenie modelových území. Čo to znamená?
Ajča: Vyberieme tri lokality, aglomerácie. Také, ktoré majú podobné podmienky z pohľadu výskytu, množenia a regulácie komárov. Napríklad Malé Leváre - krajina s ramenami Moravy, s rozľahlými lúkami, ktoré sú podmáčané a zaplavované. Iný prípad je Vysoká pri Morave – v blízkosti riečneho systému, obklopená lesmi s vysokým stupňom ochrany. Ideálnym adeptom bol Suchohrad, lebo je to malá obec, s Moravou "za chrbtom", s mŕtvymi ramenami, mokraďami, celkom dobre, kompaktne umiestnená a v tomto zmysle snáď uspokojivo "ochrániteľná". Ale Suchohrad vypadol z hry.
Suchohrad vypadol z hry? Nie sú teda zapojené všetky obce v tomto území?
Ajča: Pôvodne boli a len tak to má zmysel. Spoločná príprava aj postup, spoločná zodpovednosť. Vedenie tejto obce rozhodlo, že je to zbytočné a anulovalo vstup do združenia. Takže máme súvislé územie na rakúskej strane a takmer súvislé územie u nás – stred nám vypadol. Bolo to sklamanie nielen pre nás, aj na rakúskej strane a na úrovni okresu alebo kraja.
Vráťme sa k samotnej regulácii komárov. Ako to celé prebieha? Keď sa vyliahnu larvy komárov, ide sa aplikovať Bti na liahniská?
Zuzka: Ono to nie je také jednoduché. Musíme najprv vedieť, či sa vyliahli larvy a kde sa vyliahli. Celému procesu predchádza dôsledné sledovanie poveternostných podmienok a stavu hladín vodných tokov koordinátorom a biológom. Počas celej sezóny, ktorá pre nás začína už na sklonku februára, kontrolujeme, aké počasie nás čaká v najbližších dňoch. Pre naše potreby sú najvýznamnejšie zrážky v povodí rieky Moravy na Morave, pretože tie nám zvyknú priniesť záplavovú vlnu. Treba však dávať pozor na situáciu v povodí Dunaja v Rakúsku. Povodňová vlna na Dunaji vie totiž Moravu minimálne "zaštupľovať", ale aj vzduť proti prúdu často až nad Vysokú pri Morave. Na základe takto zbieraných vstupných údajov vieme už približne predpokladať, ako sa povodňová vlna u nás vyvinie, aký typ liahnísk bude zaplavený a ktoré oblasti ohrozené liahnutím komárov. Nie každá povodňová vlna prinesie liahnutie komárov, tu naozaj ide o centimetre výšky vodnej hladiny, kým sa rieka začne rozlievať cez bývalé meandre a mŕtve ramená. V tomto roku sme mali hneď niekoľko takých situácií, aj dve za mesiac, kedy sme s napätím čakali, čo z toho bude. Nakoniec nás vždy tých pár centimetrov zachránilo. Ale to bolo v tomto roku. Ten budúci môže byť úplne iný, tých pár centimetrov môže rozhodnúť o komárej sezóne.
Keď sa voda z rieky do liahnisk rozleje, čo nasleduje?
Zuzka: Akonáhle voda z rieky zaplaví liahniská, začínajú sa liahnuť komárie larvy. Na základe výšky hladiny rieky to však vieme už dopredu a vieme zalarmovať dobrovoľníkov a poslať ich na kritické miesta na kontrolu. Dobrovoľníci liahniská skontrolujú a zistený stav zaznamenajú do mapovej aplikácie. Toto je výborná pomôcka z dielne Bratislavského samosprávneho kraja. Pomocou nej sa vieme rýchlo informovať medzi sebou, ale podať si vzájomne správy aj so zamestnancami Mesta Bratislava a rakúskym združením, ktorí tiež aplikáciu používajú. Takže máme pekný prehľad o situácii v teréne a vieme postupovať spoločne a koordinovane. V appke sú liahniská s nájdenými larvami vyznačené na červeno. V tých najhorších situáciách nám celá mapka svieti pekne na červeno. Biológ tieto liahniská určí na zásah. Podľa možností sú následne liahniská ošetrené larvicídom Bti buď firmou, zamestnancami obce alebo dobrovoľníkmi. Ošetrené liahniská sa deň po aplikácii ešte skontrolujú, či bol zásah úspešný.
Môže sa Bti používať všade?
Zuzka: Aj keď larvicíd Bti je biologická látka, ktorá nemá žiadne vedľajšie dopady, či na zdravie človeka alebo životné prostredie, u nás je stále vedený ako chemická látka. Preto jej aplikácia podlieha dozoru a prípadným výnimkám pre vyššie stupne ochrany prírody. Musíme preto komunikovať s regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, ktorým pravidelne zasielame výkazy o aplikácii Bti. Od orgánov ochrany prírody potrebujeme výnimky pre vyššie stupne ochrany a tiež musíme s nimi komunikovať aj v procese ošetrovania liahnísk proti larvám komárov. Aj keď je Bti defacto neškodná látka, reguláciou komárov vstupujeme negatívne do potravného reťazca. Preto na územiach s najvyššími stupňami ochrany (4. a 5. stupeň) nezasahujeme vôbec.
Táto sezóna sa teda obišla bez nejakého významného liahnutia komárov. My sme však komáre mali, dokonca aj v tomto období nám nejakí bzučia pri uchu pred spaním.
Zuzka: Áno, sezónu si celkom výdatne užili tzv. domáce komáre. Aj v lete celkom poprškávalo, vznikali tak často miesta, v ktorých sa môžu domáce komáre rozmnožovať. Ich rozmnožovanie totiž prebieha inak, ako to je u záplavových komárov. Nekladú vajíčka na zem a nečakajú, kým ich zaplaví. Samičky kladú vajíčka priamo do vody. A tá voda môže byť akákoľvek – upchatý odkvap, vedro s vodou na záhrade, zanedbané jazierko, počas dovolenky opustený bazén, hračky na detskom ihrisku, do ktorých napršalo… A to sú miesta, na ktoré my veľmi nemáme dosah. Teda každý sám len na tie, ktoré vzniknú v našej vlastnej záhrade. Tu musí naozaj priložiť ruku k dielu každý občan. Aj preto je ďalšou úlohou združenia v tejto oblasti vzdelávať občanov a informovať ich o zvýšenej miere množenia domácich komárov. Nielenže sú domáce komáre našimi vernými spoločníkmi počas celej sezóny od jari až do neskorej jesene, ešte sa nám potom nasťahujú do domu, kde plánujú prezimovať. Navyše, v súčasnosti medzi ne môžeme zaradiť aj nové druhy pre naše územie, invázne komáre, ktoré sa tu vďaka meniacim sa klimatickým podmienkam začali objavovať po minulé roky.
Ďakujeme za rozhovor.
Na detskom ihrisku Slniečko pribudol zábavno - terapeutický prvok
Mamičky s deťmi, ktoré pravidelne navštevujú detské ihrisko Slniečko, si už určite všimli, a možno aj vyskúšali, nový prvok. OZ Najzápadnejšia sa zapojila vďaka našej obyvateľke, pani Andrejke Gbelskej, do grantovej výzvy ZSE a získala financie vo výške 800 eur na projekt "Zdravé nôžky ďalej zájdu". Ide o senzorický alebo tiež pocitový chodník, ktorý je obľúbenou súčasťou mnohých zábavných priestranstiev, nielen pre svoju estetickú a zábavnú funkciu, ale tiež pre pozitívny vplyv na zdravie človeka. Kým pediatri zdôrazňujú vplyv na vývoj detských chodidiel chôdzou po rôznych povrchoch, aj nám dospelým, má takýto chodník čo poskytnúť. Fanúšikovia reflexnej masáže vedia, že body na chodidlách sú spojené s vnútornými orgánmi a ich stimulácia prospieva pri rôznych zdravotných problémoch. Už len samotné zlepšenie krvného obehu je benefit, pre ktorý stojí za to vyzuť topánky a skúsiť to.
Nemalým prínosom je i uvoľnenie stresu a navodenie pohody organizmu. Možno ste už počuli o tzv. uzemnení (grounding), ktoré hovorí o spájaní so zemou, o návrate k prírode, o tom, čo ľudstvo stratilo postupom času a vývojom civilizácie. Možno nie ste fanúšikmi bosého behania po snehu, možno si nekúpite barefoot (bosé) topánky, ale vyskúšať bosú chôdzu po trávniku či pieskovej pláži, to už asi pozná každý z nás. Spája si tieto činnosti obvykle s príjemnými pocitmi.
Nový senzorický chodník na detskom ihrisku bol naplánovaný a skonštruovaný tak, aby bol dostatočne priestranný aj pre dospelákov, má zábradlie v dvoch rôznych výškach, aby bolo dostatočné pre menšie i väčšie deti. Je doplnený tromi pergolami, na ktorých sú vysadené vistérie vo farbách ružová a fialová a do troch rokov by preto mal byť plne zatienený. Závlaha rastlín je riešená hlinenými nádobami, čo uľahčuje starostlivosť o rastliny. Na pergolách sú umiestnené solárne svetelné siete, ktoré svietia až v tme, keď je ihrisko uzatvorené, ale prispievajú k estetickosti a bezpečnosti. Vyskúšajte tento prvok, ak ste skeptickí k zdravotným benefitom, tak iba tak – pre zábavu. Zoberte so sebou pokojne aj babku a dedka, tento prvok je naozaj určený všetkým vekovým kategóriám
. ZM



Uhranský Somíc 2025
Ani tropické teploty neodradili domácich aj cezpoľných, aby v sobotu 16. augusta prišli na Rybársky dvor a užili si ďalší ročník Uhranského somíca. Našťastie organizátori mysleli na všetko, a tak sa návštevníci chladili v tieni pripravených stanov s dúškami vychladenej kofoly a pivka.
Podujatie otvoril predseda rybárskeho spolku Morava Erik Danihel. Škôlkari Tomáško Tomášek a Leuško Miklušičák vyštafírovaní v parádnych krojoch predviedli pod vedením p. učiteľky Bc. Frederiky Lackovej záhorácku báseň a pieseň. Nasledoval niekoľkohodinový program v podaní hudobnej skupiny Kortina, bubnovej show Jamadan, tanečníčok z Vivas dance group, repeťáčky Gizely Oňovej, Rárbocká svadba s koláčikmi a vínom od spívajúcich dúchodcú SPIDUCH z Rohožníka, cover verzie známych hitov od Los Brados a nakoniec diskotéka s Tip Top Band. Programom sprevádzal Mgr. Dávid Malík, ktorý informácie o účinkujúcich dopĺňal aj čriepkami z histórie Záhorskej Vsi. Pre detských návštevníkov bol pripravený kolotoč, maľovanie na tvár aj zapletanie copíkov.
Čo by to bolo za somíca bez somíca. Pán Ján Morávek prezradil, že rybári mali pripravených 80kg rýb (sumce, kapry, pstruhy) a všetky sa zjedli. Recept na ich prípravu však odmietol zverejniť, vraj tajomstvo šéfkuchára. Prezradil len to, že sa pácovali 24 hodín vopred a aj za cenu dlhého radu na ich zakúpenie, sa pražili pekne do chrumkava. Okoštovali ste? Kto nemal chuť na rybku, mohol si dať guláš od poľovníkov alebo hranolky a cigánsku pečienku od hasičov.
Uhranský somíc je podujatie, ktoré si pred 23 rokmi pripravili rybári za výdatnej pomoci vlastných rodín. Prvé somíce sa odohrávali na terase kultúrneho domu a boli dvojdňové. Z časových a priestorových dôvodov sa podujatie skrátilo na jeden deň, rybári sa spojili s ostatnými obecnými spolkami a presunuli na Rybársky dvor, resp. niektoré ročníky sa odohrávali aj na futbalovom ihrisku.
Program zostavuje športovo-kultúrna komisia obecného zastupiteľstva.
Text a foto MV

Niečo na čítanie?
Človek, ktorý číta, prežije tisícky životov. Človek, ktorý nečíta, prežije len jeden.
(George R. R. Martin)
Prinášame vám výber kníh inšpirovaných skutočnými udalosťami, lebo život sám často píše tie najneuveriteľnejšie príbehy.
Zdá sa, že od čias starého Ríma sa toho v spoločnosti veľa nezmenilo - korupcia, škandály, klamstvá, úskoky, kupovanie hlasov... Robert Harris v knihe Impérium (prvej z trilógie Cicero) popisuje mladého právnika a rečníka Cicera, ktorého politická kariéra ešte nezačala, no vďaka delikátnemu právnemu sporu možno ani nezačne.
Útla knižôčka so sarkastickými ilustráciami Problémy so ženami nie je pre každého, hrozí totiž, že nadmieru využívanú iróniu nesprávne pochopíte. Autorka Jacky Fleming píše o ženách na smetisku dejín, o historickom porovnávaní ženy verzus muži. Kniha núti k zamysleniu - je to vážne alebo vtip?
A o to práve ide. Mal by to byť vtip, no v čase, keď ženy spomenuté v tejto knihe žili, to vtip nebol.
Irving Stone patrí medzi uznávaných majstrov životopisného románu. Hlavnou hrdinkou jeho románu Nesmrteľná žena je Jessie Fremontová Bentonová, americká spisovateľka a politická aktivistka, dcéra senátora z Missouri a manželka prieskumníka Johna Fremonta. Žena, ktorá bola na svoju dobu príliš vzdelaná a príliš odvážna. Napriek nespočetným pádom stála 50 rokov pri manželovi - priekopníkovi, baníkovi, generálovi, staviteľovi železnice - v dobrom aj zlom, v bohatstve aj biede.
Cirkus Humberto od Eduarda Bassa vyšiel v roku 1941 a popisuje osudy šiestich generácií cirkusantov kočujúcich po celej Európe počas končiaceho sa obdobia Rakúsko-Uhorska a vzniku Československa. Známy je predovšetkým seriálovým spracovaním z 80-tych rokov s nezabudnuteľnou hudbou od Karla Svobody. Paradoxom je, že skutočný Cirkus Humberto vznikol v Československu až v roku 1951 a názov prebral z knihy. V Nemecku stále existuje aj Circus Humberto, jeho spojitosť s knihou je však nejasná.
Kniha Dirigent je o hudbe, ktorá zachránila niekoľko ľudských životov v obliehanom a vyhladovanom Leningrade počas 2. svetovej vojny. Autorka Sarah Quigley citlivo namiešala fakty o evakuácii orchestra, bombardovaní mesta, hľadaní potravy, s fiktívnymi pocitmi hudobného skladateľa Šostakoviča a dirigenta Eliasberga, ktorí chceli (a ani si možno neuvedomovali, že k tomu boli Stalinovským režimom donútení) vyslať signál nepriateľom: "Sme tu a nevzdáme sa".
Cesty osudu sú občas nevyspytateľné. Dôležité denníkové svedectvo 14 ročného chlapca Petra Ginza o nacistickom zverstve sa objavilo vďaka pádu raketoplánu Columbia až 60 rokov po jeho vzniku. Strohé zápisky mladého nadšenca kníh a litorytectva, ktorý sa "voľne" pohyboval po Prahe, až kým ho neodviezli do koncentračného tábora Terezín, zverejnila jeho sestra Chava Pressburger pod názvom Deník mého bratra.
Trilógia Storočie od Kena Folletta prináša pohľad na tri vojny 20. storočia – prvú svetovú (Pád titanov), druhú svetovú (Zima sveta) a studenú vojnu (Prah večnosti). Historická sága piatich rodín, ktoré sú navzájom prepojené, aj keď žijú v iných častiach sveta (Amerika, Nemecko, Rusko, Anglicko a Wales), objasňuje aj to, čo sa na hodiny dejepisu nezmestilo.
Od popravy Dr. Milady Horákovej už uplynulo 75 rokov. Miroslav Ivanov v knihe Milada Horáková, justiční vražda opisuje príčiny, priebeh a dôsledky tohoto politicky naaranžovaného procesu. A ja sa pýtam, čo sme to my za národy (Češi a Slováci), keď si vlastnú elitu a etalón morálky a boja za slobodu zlikvidujeme a dovolíme (bohužiaľ aj po desaťročiach) vládnuť tým, ktorí ľudí delia na našich a tých ostatných. Kto sa nepoučí z histórie, bude si ju musieť zopakovať.
Príbeh Gréty sa odohráva v dvoch časových líniách – v detstve, kedy utekala z východného Pruska pred ruskými vojakmi, a v súčasnom Nemecku, kde vrcholí utečenecká kríza 21. storočia a Gréta má čoraz častejšie problémy s výpadkami pamäte. S Grétou si nic nezačínej bola reálna výstraha americkým vojakom, aby sa od nemeckých dievčat držali čo najďalej. Lenže srdcu nerozkážeš.
Susanne Abel v tomto sčasti romantickom príbehu odhaľuje skutočné udalosti z 2. svetovej vojny, rasizmus voči americkým vojakom tmavej pleti, chudobu a hľadanie stratených príbuzných po vojne, problém zmiešaných párov a tzv. Brown baby plan (povojnové adopcie nemeckých sirôt černošských otcov). Autorka nevynecháva ani problémy stareckej demencie, chýbajúcej starostlivosti o starších občanov či ľudí v núdzi.
Chyť mě, jestli to dokážeš je známy filmovým spracovaním v hlavnej úlohe s Leonardom Di Capriom. Mladík Frank W. Abagnale sa vydáva za pilota dopravného lietadla, aby zapôsobil na ženy. Okrem falošnej pilotnej licencie si zaobstará aj kapitánsku uniformu a falošné šeky a jeho cestám po celom svete už nič neprekáža. Svoje podfuky a falzifikáty dovedie do dokonalosti, rovnako ako schopnosť zametať po sebe stopy a utekať z väzenia.
Shoe dog, pamäti zakladateľa spoločnosti Nike od Phila Knighta nie je obyčajný životopis. Je to úprimná a očarujúca spoveď. Príbeh muža, ktorý bežal za svojim snom. Spadol a vždy sa opäť postavil, aby mohol bežať ešte rýchlejšie.
20 výnimočných dievčat, ktoré zmenili svet a 20 výnimočných chlapcov, ktorí zmenili svet sú krásne ilustrované knihy pre malých aj veľkých o rôznych osobnostiach vedy, umenia, športu, či politiky. Tieto životné príbehy sú prerozprávané v prvej osobe ako autobiografia o detstve a dospievaní a následnej ceste k vysnenému povolaniu. Nájdeme tu príbehy Coco Chanel, Edith Piaf, Agathy Christie, Walta Disney, Marca Pola, Steva Jobsa.
My, ľudia 21. storočia, sme posadnutí túžbou po mladosti, dokonalosti a večnom živote. Staroba, choroba a smrť sa absolútne nehodí do žiadneho z našich plánov. Keď nakoniec príde, nevieme si s ňou poradiť, zaskočí nás nepripravených. Kniha Dym v očiach a iné lekcie z krematória od Caitlin Doughty je možno trochu morbídnym, no určite potrebným nastavením zrkadla nám všetkým.
MV
Na návšteve u prednostu v Malackách
Ako občianski aktivisti sme sa 18. septembra stretli s pánom prednostom Okresného úradu Malacky, Róbertom Peťkom. Stretnutie v kancelárii pána prednostu dohodol pán Daniel Cibulka z Kostolišťa. Okrem neho prišli pani Klaudia Vlasičová z Vysokej pri Morave, pani Zdenka Meňhartová a ja. S pánom prednostom sme sa rozprávali o moste, vlakovom spojení a o boji s komármi. To sú tri oblasti, ktorým sa pán prednosta obzvlášť venuje.
Pán Peťko nám okrem iného povedal, že most a komáre 27. augusta riešili na stretnutí starostov obcí okresu Malacky a okresu Gänsendorf. Stretnutie pán prednosta zorganizoval spoločne s prednostkou Gänserndorfu, Mag. Claudiou Pfeiler-Blach, a za pomoci rakúskych dobrovoľných hasičov. Starostovia a pozvaní hostia hovorili aj o cezhraničnej spolupráci v oblasti cestovného ruchu a o spolupráci na úseku boja s požiarmi. Spoločné aktivity chcú financovať pomocou programu Interreg SK-AT.
Starosta obce Záhorská Ves sa tohto cezhraničného augustového stretnutia starostov nezúčastnil. Plánované sú však ďalšie pracovné akcie, snáď Pavlovi Danihelovi zdravie, preplnený pracovný kalendár, či rodinná situácia účasť dovolia.
Áno, predchádzajúca veta bola sarkazmus. Na prvom septembrovom zasadnutí obecného zastupiteľstva na otázku od občanov totiž Pavol Danihel povedal, že sa stretnutia starostov nezúčastnil, lebo bol u lekára. Pán Peťko nám však medzi rečou spomenul, že sa pán Danihel ospravedlnil, lebo sa spolu s pánom Temerom museli zúčastniť iného pracovného stretnutia. Zostáva otázkou, prečo Pavol Danihel podáva rôznym ľuďom rôzne verzie tej istej veci. V slušnej spoločnosti sa takéto konanie nazýva klamstvom.
Mimochodom, Pavol Danihel sa nezúčastnil ani 35. výročia založenia Združenia miest a obcí Záhorie, ktoré sa konalo 1. októbra v Borskom Mikuláši. Keďže máme len neoverené informácie, môžeme sa len dohadovať, čo Pavol Danihel uprednostnil pred stretnutím, ktoré mohlo priniesť osoh pre našu obec. Mnohé spolupráce totiž začínajú práve pri neformálnych rozhovoroch na akciách tohto typu.
Späť k stretnutiu s pánom prednostom.
V rozhovore o moste nám pán Peťko poradil, aby si pendleri založili občianske združenie, aby ich slovo malo u politikov väčšiu váhu. Pán prednosta má informácie aj o potencionálnom súkromnom investorovi, aj o možnostiach umiestnenia mosta. Tiež nám potvrdil, že rakúska strana má o výstavbu mosta veľký záujem.
Obnovenie vlakového spojenia na trati 112 a 113 Záhorská Ves - Zohor - Vysoká pri Morave sa ukazuje ako nevyhnutná súčasť riešenia stále sa zhoršujúcej dopravnej situácie v okolí Bratislavy. Pán prednosta nám povedal, že starostovia obcí na úseku železničnej trate Zohor - Plavecký Mikuláš už začiatkom roka oslovili ministerstvo dopravy so žiadosťou o opätovné posúdenie situácie.
Starostov Vysokej pri Morave a Záhorskej Vsi však chýbajúca vlaková doprava netrápi. Pán prednosta nám znova odporučil vyvinúť občiansku iniciatívu.
Čiže ako zvyčajne v našom najzápadnejšom kúte - občan, pomôž si sám.
AM
Práca namiesto dávok
1.9.2025 nadobudli účinnosť legislatívne zmeny zákona č. 417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej Republiky týmto spustilo iniciatívu Práca namiesto dávok. Jej cieľom je motivovať ľudí k návratu na pracovný trh a zabezpečiť, aby každý, kto je schopný pracovať, našiel vhodnú ponuku zamestnania a zotrval v ňom. Prednosť majú pracovné ponuky reálneho zamestnania.
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej ako UPSVaR) bude kontaktovať aj ľudí v hmotnej núdzi, ktorí aktuálne nie sú na UPSVaR evidovaní. Po vyplnení dotazníka im ponúkne prácu, ktorá zodpovedá ich schopnostiam a odborným zručnostiam, zdravotnému stavu, kvalifikácii, druhu doteraz vykonávanej práce a podmienkam v regióne, v ktorom žijú. Nevyplnenie dotazníka v stanovenom čase môže mať za následok ponuku práce zo strany UPSVaR, ktorá nemusí zohľadňovať znalosti a kvalifikáciu, napriek tomu ju nebude možné bez následkov odmietnuť (pozri nižšie v článku, posledný odsek).
V prípade, že si človek nájde prácu sám alebo prijme vhodnú pracovnú ponuku UPSVaR, nebude sa mu pri posudzovaní hmotnej núdze zohľadňovať celý jeho plat:
* prvé dva mesiace sa nebude do nároku na hmotnú núdzu zarátavať 100% platu (tzn. nárok na hmotnú núdzu bude v takej výške, akoby človek vôbec nepracoval, no plat samozrejme dostane),
* ďalšie dva mesiace sa nebude zarátavať 75% platu,
* potom dva mesiace 50% platu
* a následne 25% platu.
Za príjem na účely pomoci v hmotnej núdzi sa už nepovažuje ani zamestnanecká prémia a daňový bonus.
Pokiaľ UPSVaR nebude mať k dispozícii vhodné pracovné ponuky, ostáva aj možnosť aktivačných príspevkov určených na aktivačné práce:
* Základná výška aktivačného príspevku (v súčasnosti 88,40 €) je určená pre človeka, ktorý sa rozhodne vykonávať len tzv. malé obecné služby. Tu už nebude platiť, že si človek môže odpracovať služby len v obci, kde býva, ale – ak sa obce medzi sebou v rámci svojich združení dohodnú – aj v iných obciach.
* 1,5 násobok tohto príspevku (teda 132,60 €) dostane človek, ktorý popri aktivačných prácach nastúpi na vzdelávací alebo rekvalifikačný kurz.
* Dvojnásobok príspevku (teda 176,80 €) dostane na určitý čas, pokiaľ si nájde popri tom aj reálne zamestnanie.
Ak človek odmietne pracovnú ponuku z UPSVaR po prvý raz, dávka v hmotnej núdzi mu bude odobratá na jeden mesiac. V prípade opakovaného odmietnutia sa dávka odoberie na tri mesiace. Za dôvod na odobratie dávky v hmotnej núdzi bude považované aj porušenie pracovnej disciplíny, opakované skončenie sprostredkovaného pracovného pomeru do 1. mesiaca od nástupu alebo falošná práceneschopnosť. Netýka sa to ľudí, ktorí z objektívnych príčin nemôžu pracovať, či už zo zdravotných alebo sociálnych dôvodov.
Informácie z webových stránok Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR (www.mpsvr.sk) a Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (https://www.upsvr.gov.sk/) spracovala MV