211 - platy zamestnankýň OcÚ

Šiesty zamestnanec
Na zasadnutí finančnej komisie, ktorá sa konala 14.11.2025, a kde sa preberal návrh rozpočtu obce na rok 2026, som sa (okrem iného) dozvedela, že položka mzdy OcÚ sa nebude znižovať, lebo na obecný úrad bude prijatý šiesty zamestnanec. Keď som začudovala, Erik Danihel povedal: "Niekto musí vybavovať tie 211-tky!" Aha.
Z iných zdrojov mám informácie, že osadenstvo obecného úradu sa sťažuje na moje žiadosti o informácie, ktoré musí pani Danihelová vybavovať aj osem hodín a potom nestíha nič iné. Tiež musí chodiť kvôli mojim žiadostiam do archívu, lebo sa pýtam na veci aj z roku 2016.
Zákon č. 211/2000 Z.z.
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám (skrátene Infozákon) je zákon, ktorý zaručuje občanom právo požadovať a získať informácie od orgánov verejnej správy. Je založený na princípe, že informácie, ktoré sa týkajú verejnej správy, sú vo všeobecnosti verejné a prístupné každému, kto o informácie požiada. Zákon definuje povinné osoby, ktoré musia informácie poskytovať, proces podania žiadosti, lehoty na vybavenie a možnosti opravných prostriedkov v prípade nesprístupnenia informácií.
- Hlavný cieľ: Zabezpečiť občanom prístup k informáciám a umožniť kontrolu verejnej správy.
- Ako funguje:
- Povinné osoby: Orgány verejnej správy sú povinné sprístupniť informácie na základe žiadosti.
- Žiadosť: Občan môže podať žiadosť o akúkoľvek informáciu.
- Vybavenie: Povinné osoby majú zákonnú lehotu na vybavenie žiadosti.
- Ochrana práv: Ak sú informácie odmietnuté alebo sprístupnené neúplne, občan má právo sa odvolať a v krajnom prípade podať správnu žalobu.
- Pre koho: Pre každého, kto chce získať informácie od verejných inštitúcií.
Infozákon - § 21a Priestupky
(1) Priestupku sa dopustí ten, kto
a) vedome vydá a zverejní nepravdivé alebo neúplné informácie,
b) vydaním rozhodnutia alebo vydaním príkazu, alebo iným opatrením zapríčiní porušenie práva na sprístupnenie informácií,
c) poruší inú povinnosť ustanovenú týmto zákonom.
(2) Za priestupok podľa odseku 1 možno uložiť pokutu do 1 650 eur a zákaz činnosti až na dva roky.
https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2000/211/
Maličké opakovanie - starosta a zamestnanci obecného úradu sú platení z našich spoločných peňazí za to, že spravujú náš spoločný majetok. Kontrolovať ich má hlavný kontrolór, poslanci A občania.
Je to úplne normálna vec a v riadne spravovaných obciach si je toho vedenie obce a obecné zastupiteľstvo vedomé. Občania sú riadne informovaní, na webe obce a/alebo facebookovej stránke obce sa včas zverejňujú všetky relevantné informácie, vedenie obce sa obyvateľov pýta na ich názory a víta ich pripomienky.
V Záhorskej Vsi to však neplatí. Informácie sa zverejňujú len niektoré (zatajené zostávajú neraz aj dokumenty, ktorých zverejnenie prikazuje zákon); na názor obyvateľov sa nikto z vedenia obce nepýta; a ak ak si niektorý "drzý" občan "dovolí" nejaký povedať, či dokonca kladie nepríjemné otázky, je často verejne zosmiešňovaný a/alebo urážaný.
Keď som sa pred troma rokmi začala verejne vyjadrovať k obecným veciam, myslela som si, že je možné s osadenstvom úradu komunikovať ako s normálnymi dospelými ľuďmi. Viete, také že - ak niečomu nerozumiem, opýtam sa a z úradu dostanem v rozumnom časovom intervale odpoveď. Ak nájdem niekde chybu, slušne na to upozorním, na úrade chybu opravia a ide sa ďalej.
Veľmi rýchlo sa však ukázalo, že v Záhorskej Vsi to takto nefunguje. Na otázky sa neodpovedá, chyby sa popierajú a keď už sa poprieť nedajú, tak sa ignorujú. Tú istú chybu na našom obecnom úrade dokážu robiť opakovane, a to aj napriek upozorneniam zo strany poslancov či hlavného kontrolóra.
Napriek tomu som sa pýtala ďalej, a to nielen na zasadnutiach obecného zastupiteľstva. Posielala som tiež na obecný úrad maily. O ich počte, dĺžke a obsahoch v našej obci kolujú legendy.
Pravda je však taká, že úplne všetky moje maily boli formulované maximálne slušne (takmer všetky sú tu zverejnené v predchádzajúcich článkoch). A pravda je tiež, že na drvivú väčšinu z nich som z OcÚ nikdy nedostala odpoveď. Úrad často nereagoval ani vtedy, keď stačilo odpovedať jednou vetou (napr. áno, je to takto, alebo nie, ešte to nemáme spracované... a podobne).
Odpovede som dostala len vtedy, keď som si informáciu vyžiadala formálnou žiadosťou podľa Infozákona (takáto žiadosť musí mať určitú formu - viď nižšie). Spracovanie žiadosti o informácie trvá zamestnankyniam dlhšie, lebo tiež pritom musia dodržať úradnú formu. Majú tiež prácu aj s evidenciou žiadosti.
Preto som 211-tky posielala len výnimočne.
´
Toto trvalo takmer tri roky. Od jesene 2022 do začiatku augusta 2025.
Čiže aj za nového starostu.
11.8.2025 poslala pani právnička z mailovej schránky starostu mail v tomto znení:

Pani právničku som v odpovedi na tento mail požiadala o zaslanie zoznamu tých mojich mnohých emailov, ktoré údajne obsahovali z 90% urazky, ponizenia, degradaciu a vysmech. Keďže pani právnička na to nereagovala, požiadala som o to isté znova o dva mesiace neskôr (24.10.). Odpoveď neprišla doteraz. Zjavne preto, že žiadny taký mail neexistuje.
11.8. bol pondelok.
Ja sa považujem za pomerne trpezlivého človeka, ale čo je veľa, to je moc. Povedala som si, že ak sa zamestnankyniam úradu nepáči, že s nimi komunikujem ako s ľuďmi, môžem s nimi komunikovať ako s úradníčkami.
A založila som si novú tradíciu. Ešte v ten istý deň som na obecný úrad poslala žiadosť o informácie - a odvtedy posielam každý pondelok ďalšiu. Prichádzajú mi naozaj pozoruhodné odpovede a zjavne nastal čas, aby to všetko bolo zverejnené.
Takže je tu nový (čiastočne nepravidelný) miniseriál s názvom 211.
V každom pokračovaní vždy zverejním jednu moju žiadosť a odpoveď z OcÚ, spolu s mojím odhadom, koľko spracovanie odpovede mohlo trvať.
Podotýkam, že prakticky ani jednu z týchto žiadostí by som nemusela posielať, keby obecný úrad riadne zverejňoval všetky dokumenty, ktoré podľa zákona zverejňovať musí (skoro všetko z toho, čo som chcela vedieť, by som si tak mohla sama vyhľadať na webe obce); a tiež keby starosta obce riadne a včas informoval občanov o všetkých podstatných obecných záležitostiach.
Na žiadosť o informácie musí obecný úrad ako povinná osoba odpovedať do dvanástich pracovných dní.
Odpoveď na túto žiadosť prišla na deviaty pracovný deň a predpokladám, že jej spracovanie mohlo bežnému zamestnancovi trvať cca 30 minút.
(Vyhľadanie výšky tabuľkových platov pre päť zamestnankýň - 5 minút, vynásobenie jednotlivých súm x 12 mesiacov - 5 minút, spočítanie piatich výsledkov - minúta. Následne spočítanie piatich ročných hrubých miezd - tri minúty. Napísanie odpovede, vytlačenie, naskenovanie a poslanie - 15 minút.)

